چگونه اعتماد به نفس را افزایش دهیم

کتاب “چگونه اعتماد به نفس را افزایش دهیم” نوشته دیل کارنگی و ترجمه حسن حسینی، طرحی جدید برگرفته از کتاب قبلی همین نویسنده معتبر با عنوان “چگونه آسان و تأثیر گذار سخنرانی کنیم” است که به به‌دست آوردن اعتماد به نفس و شهامت در سخنرانی می‌پردازد. گرچه کتاب قبلی نویسنده مدت‌ها به عنوان مرجع درسی در دانشگاه‌ها بوده و برای دانشجویان تدریس می‌شده، کتاب جدید برای همه مخاطبان است تا بتوانند ترس‌ها و هراس‌های خود را کنار گذاشته، با مردم چه به صورت انفرادی و چه گروهی روبه رو شوند و به نحوی مفید و تأثیرگذار صحبت کنند.

این کتاب حاصل تجربه غنی نویسنده از سال‌ها تدریس مهارت‌های سخنرانی، گوش دادن سالانه به بیش از شش هزار سخنرانی از سوی افراد حرفه‌ای و صاحبان تجارت و همچنین مطالعه  و نقد سخنرانی‌های افراد موفق مانند آبراهام لینکلن می‌باشد. نویسنده با پیشنهادهای خود، تکنیک‌های عملی و جملات انسان‌های موفق، شور و اشتیاق را در مخاطب بر می‌انگیزد و به تدریج او را در ۱۲ فصل کتاب برای به‌دست آوردن اعتماد به نفس و ایراد یک سخنرانی مؤثر هدایت می‌کند. او مخاطب را با عناصر اساسی سخنرانی، تقویت کردن حافظه، آماده کردن متن، شروع و پایان تأثیرگذار و چگونگی علاقه مند ساختن شنوندگان آشنا می‌سازد. از رازهای سخنرانی انسان‌های موفق پرده بر می‌دارد.

بیشتر بخوانید:  تکنیک های شخصیت خوانی - پل تایگر

او در تمام طول کتاب، مخاطب را به تمرین و تمرین فرا می‌خواند و مهم‌ترین عامل اعتماد به نفس در سخنرانی را این اصل می‌داندکه فرد از توانایی‌های خود آگاه باشد و این اطمینان در حضور جمع تنها با تمرین‌های مکرر حاصل می‌شود.

سخنران جذاب

از نظر نویسنده، سخنران جذاب سخنرانی است که واضح و شفاف سخن می گوید، متن خود را از قبل آماده کرده است، آماده سازی را به روز قبل از سخنرانی نینداخته است بلکه از مدتی قبل روی جملات متن کار کرده است تا کلمات در ذهنش جا بیفتند. متن سخنرانی بایستی از اعتقاد و درون سخنران بجوشد و صرفا جمع آوری نظرات دیگران نباشد. سخنران موفق موعظه و نصیحت نمی کند، خشک و بی روح سخن نمی گوید، به برنامه اش علاقه مندست و اشتیاق را در مخاطبان بر می انگیزد. روحیه ای شاداب و سرزنده دارد و با افکندن پویایی به مخاطبان، توجه آن ها را جلب می کند. کنجکاوی شنوندگان را بر می انگیزد، آشفته و دستپاچه نیست چون با اطمینان به آنچه قرار است بگوید پشت جایگاه رفته است…

 

دیدگاه خود را ارسال کنید...