به هرگونه فعالیتی که سبب جذب مشتری، فروش محصولات و افزایش فروش می شود، بازاریابی می گویند. بازاریابی تاکنون در لباس های متفاوتی در بین مردم نفوذ داشته و به شکل های مختلفی ظهور پیدا کرده است. بازاریابی شبکه های اجتماعی آخرین ورژن و آپدیت ترین شکل بازاریابی عصر حاضر به شمار می آید که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و بسترسازی بهره بری از اینترنت به صورت گسترده در سرتاسر دنیا، اتصال اپلیکیشن های متنوع به این غول جادویی و فراگیر شدن آن در بین مردم، باعث شکل گیری بازاریابی شبکه های اجتماعی در بین روش های بازاریابی شده است. در راستای ساده سازی و تسریع در روند انجام کارهای روزمره مردم به کمک جادوی اینترنت، بازاریابی شبکه های اینترنتی نیز رونق بسیاری پیدا کرده اند. بازاریابی که به صورت غیر حضوری و تنها از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی به وسیله تبلیغات نوشتاری یا تصویری در بستر اینترنت انجام می شود را بازاریابی اینترنتی می گویند.

شیوع بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی با توجه به تنوع برنامه ها و اپلیکیشن های مورد استفاده در بین کاربران آنلاین در این عرصه، شکل های مختلفی دارد. در بازاریابی اینترنتی از نوع بازاریابی شبکه های اجتماعی که غالباً با مضمون افزایش فروش و جذب مشتری، شکل می گیرند؛ تبلیغاتی به صورت حرفه ای طراحی شده و از طریق ارسال به کاربران حاضر در این شبکه ها، مورد بازدید قرار می گیرند. به این ترتیب محصولات و خدمات عرضه کنندگان در آستانه معرفی به کاربر قرار می گیرند.

این گونه تبلیغات اینترنتی به صورت پیام هایی مدیریت شده، در بین کاربران دست به دست شده و تا مدت زیادی روند انتقال آن به دیگر کاربران ادامه خواهد یافت. جابه‌جایی این پیام ها در بین کاربران فضای مجازی و بازاریابی شبکه های اجتماعی مختلفی چون تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و … که با کاربران میلیونی همراه هستند سبب می شود تا اجناس، محصولات و خدمات عرضه کنندگان بیشتر مورد بازدید و ارزیابی مشتریان قرار بگیرد. یکی از مزایای قابل توجه این گونه بازاریابی ها و تبلیغات، سادگی دسترسی به محتوا و فعالیت های مربوطه می باشد که موجب می شود مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری از این محصولات و خدمات، بازدید و استقبال نمایند.

بیشتر بخوانید:  نوشته شماره یک

مزایای استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به اینکه در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از منابع طبیعی و گران قیمت مطرح نیست، این گونه تبلیغات و خدمات می توانند علاوه بر دریافت فیدبک مؤثرتر، در حفظ این گونه منابع نیز کمک شایانی باشند. ورود تکنولوژی به عرصه زندگی انسان ها در راستای بهبود، تسریع و تسهیل امور مختلف شکل گرفت و با ظهور و پیدایش آن با استقبال پر شور و بی‌نظیری از مردم و کاربران رو به رو شد. به ضرس قاطع می توان اشاره کرد که روی کار آمدن اینترنت و فضای مجازی حضور بازاریابی شبکه های اجتماعی را در زندگی به طور چشمگیری افزایش داده است. در کمترین زمان، در منزل، بدون صرف هزینه و تنها با چند کلیک و لمس ساده می توان به دنیایی از اطلاعات، محصولات، خدمات و … دسترسی پیدا کرد.

با توجه به اینکه مشاهده اجناس و خدمات برای مشتریان و کاربری فضای مجازی در شبکه های اجتماعی چون کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی بسیار راحت بوده و با فعالیت فیزیکی و صرف هزینه همراه نیست، با استقبال بیشتری از سوی مردم نسبت به بازاریابی های سنتی قرار گرفته است.

رقابت عرضه کنندگان و فروشندگان در بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به سیل عظیم تبلیغات در این رسانه ها و افزایش بدون وقفه بازاریابی شبکه های اجتماعی، ممکن است این گونه تبلیغات برای مصرف کنندگان و مشتریان سبب ایجاد نوعی سردرگمی شود و انتخاب برای مصرف کنندگان و مشتریان را با دشواری همراه سازد، ولی با اینحال در بازاریابی شبکه های اجتماعی مشتری اختیار و قدرت انتخاب بالاتری خواهد داشت و کاربران می توانند به سادگی محصولات و خدمات را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین و با کیفیت ترین آن را انتخاب و خریداری کنند.

بیشتر بخوانید:  نوشته شماره چهار

استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی نه تنها دستیابی به محصول را برای کاربران و خریداران آسوده تر می سازد، بلکه سبب می شود تا رقبای حاضر در بازار نیز به رقابت بپردازند و کیفیت اجناس و خدمات خود را افزایش داده و برای جلب رضایت مشتری و افزایش فروش خود، خدمات ارزنده تری را به کاربران و خریداران اینترنتی عرضه کنند.

شیوع ویروس بازاریابی شبکه های اجتماعی

یک مثال نه چندان زیبا برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تشبیه آن به یک ویروس است. در صورت ابتلای یک مشتری به محصولات و خدمات، این تبلیغ و بازاریابی شبکه های اجتماعی توسط خود کاربران فضای مجازی آغاز به تکثیر کرده و به دیگران نیز سرایت می کند. شیوع و تکثیر این پیام ها توسط کاربران در بین دوستان و آشنایان سبب می شود تا در مدت زمان کوتاهی محصولات و خدمات فروشندگان به تعداد زیادی معرفی شده و با گذشت زمان اندکی با سیل عظیمی از مشتریان روبه‌رو شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی در دنیای امروز، به صرفه ترین و بهترین گزینه برای جذب مشتری و افزایش فروش و کسب درآمد در بین روش های موجود به شمار می آید.

بازاریابی در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی و بازاریابی شبکه های اجتماعی چون بازاریابی اینستاگرام که به یکی از پر نفوذترین شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، گزینه مناسبی جهت کسب درآمد و جذب مشتری به شمار می آید، به گونه ای که بزرگ‌ترین برندهای دنیا نیز برای افرایش فروش خود و معرفی محصولات و خدمات جدید خود از این شبکه ی اجتماعی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:  کرگدن فروشنده

با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی شرکت ها و کمپانی های بزرگ به آسانی و با کمترین هزینه ها آغاز به برند سازی، معرفی برند و محصولات خود و فروش می پردازند. هم چنین باید اشاره کرد که به علت فراگیر شدن این گونه تبلیغات و بازاریابی، کاربران بیشتری به این گونه تبلیغات و پیام ها اطمینان کرده و به خرید و تقاضا می پردازند.

چرا استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی؟

از جمله مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان به در دسترس بودن شبانه روزی این تبلیغات در بین کاربران اشاره کرد. کاهش زمان انتظار در دریافت محصولات نیز از دیگر مزیت استفاده از این روش است، مشتریان و تقاضاکنندگان به صورت دائم می توانند به خدمات و محصولات شما دسترسی داشته باشند. تبلیغات اینترنتی و بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانند با توجه به نیاز روز تغییر کرده و مطابق با محصولات و خدمات جدید به مشتریان عرضه شوند. در روش بازاریابی شبکه های اجتماعی کاربران و فروشندگان می توانند به آسودگی با هم در ارتباط بوده و اطلاع دقیق‌تر و کامل تری از یکدیگر کسب نمایند. در فضای مجازی همه کاربران می توانند به محصولات و تبلیغات شما دسترسی داشته و این گونه خدمات به دسته خاصی از کاربران تعلق نخواهد گرفت و همین عامل می تواند فروش بیشتری را برای استفاده کنندگان از بازاریابی شبکه های اجتماعی به همراه داشته باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید...