اشتباهات در شبکه سازی انسانی، کارهایی که باعث می شود شما یک آماتور به نظر بیایید

شبکه سازی انسانی بخش مهمی از رشد یک کسب‌وکار کوچک است. اگر که شما برای برقراری ارتباط و شبکه سازی با مخاطبان، هم‌صنفان، کارآفرینان و مشتریان بالقوه‌تان دست به انجام کاری نزنید؛ درواقع دارید فرصت‌های رشد کسب‌وکارتان را از دست می‌دهید. فرقی نمی‌کند که شما در یک کارگاه کوچک شرکت کرده‌اید و یا اینکه در یک کنگره و سمینار بزرگ؛ درهرصورت باید پرزنتی بی‌نقص، حرفه‌ای و با اعتمادبه‌نفس از خودتان ارائه دهید.

آیا ما در شبکه سازی انسانی موفقی خواهیم داشت؟

پیشنهاد می‌کنم قبل از ادامه مطالعه این مطلب، مقاله شبکه سازی موفق را مطالعه کنید.

اگر هر یک از اشتباهات زیر را انجام دهید می‌توانم به شما بگویم که در برخورد اول خوب ظاهرنشده‌اید. و یکی از مهم‌ترین موضوعات در شبکه سازی انسانی برخورد اول است.

۱٫ همراه نداشتن بیزینس کارت (Business Card)

درست است که در عصر دیجیتال به سر می‌بریم و قطعاً هیچ‌کس منزل را بدون موبایل ترک نخواهد کرد اما این بدان معنا نیست که بیزینس کارت‌های مجازی جای انواع فیزیکی خود را گرفته باشند. مطمئناً راه‌های زیاد دیگری در بستر اینترنت برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات در هنگام شبکه سازی انسانی وجود دارند اما مطمئن باشید هیچ‌کدام به اثرگذاری کارت فیزیکی نیستند.
ردوبدل کردن بیزینس کارت در هنگام شبکه سازی انسانی می‌تواند نقطه قوتی در برخورد اول برای شما باشد. به‌علاوه، هنوز که هنوزِ در بسیاری از جلسات حرفه‌ای و مهم از شما توقع می‌رود که بیزینس کارت به همراه داشته باشید و افراد از شما بیزینس کارتتان را خواهند خواست. لازم است در اینجا ذکر کنم جدا از موارد فوق بیزنس کارت در ساختار برند شما نیز اثرگذار است و باعث می‌شود که کسب‌وکار و برند شما به‌یادماندنی شود.

بیشتر بخوانید:  نطق آسانسوری یا سخنرانی آسانسوری چیست؟ چرا مهم است؟

۲٫ بیزینس کارت های دست ساز در شبکه سازی انسانی

درحالی‌که نداشتن بیزینس کارت یک خطای غیرحرفه‌ای در شبکه سازی انسانی است، استفاده از بیزینس کارت‌هایی که خودمان ساخته‌ایم و یا با پرینتر خانگی چاپ کرده‌ایم از آن نیز بدتر است. برخی از دوستان می‌گویند وقتی خودمان دانش طراحی گرافیکی را داریم و می‌توانیم کاغذهای چاپ بیزینس کارت را هم خریداری کنیم چرا باید هزینه اضافه‌ای برای چاپ متحمل شویم؟ این‌ها الزاماً دلایل قانع‌کننده برای چاپ خانگی بیزینس کارت نیستند.

مسئله اصلی اینجاست که یک بیزینس کارت غیرحرفه‌ای که چاپ خانگی شده است همیشه قابل‌تشخیص است.
بیزینس کارت‌ها اغلب مقرون‌به‌صرفه هستند و به‌راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرند پس احتیاجی به چاپ خانگی آن‌ها نیست. ارتباطات خود را به خاطر یک اشتباه ساده از دست ندهید.

۳٫ فراموش کردن نطق آسانسوری

درواقع هدف شبکه سازی انسانی این است که کاری بکنیم کسب‌وکارمان به‌وسیله اشخاص مهم و تأثیرگذار دیده شود. اما زمانی که موقعیت شبکه سازی با اشخاص مهم پیش می‌آید موفقیت در تأثیرگذاری در حداقل زمان و با بیشترین سرعت ممکن است.

زمانی که اشخاص در سمینارها شرکت می‌کنند بیشترین تلاش خود را دارند که در کمترین زمان با تعداد اشخاص هرچه بیشتری آشنا شوند. پس ما زمان بسیارکمی داریم تا خودمان را معرفی کنیم و تأثیر مثبتی در برخورد اول بر روی آن‌ها بگذاریم. به همین دلیل است که من به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً از نطق آسانسوری (Elevator Pitch) استفاده کنید.
نطق آسانسوری معمولاً یک نطق یک الی دو دقیقه‌ای است که در آن به نمای کلی از خودمان، کسب‌وکارمان و مزیت رقابتی اصلی‌مان برای طرف مقابل اشاراتی می‌کنیم. هدف این است که به‌گونه‌ای خود و کسب‌وکارمان را پرزنت کنیم که هم تأثیرگذار باشد و هم به یادماندنی.
در چند مقاله به‌طور مفصل به نطق آسانسوری خواهیم پرداخت و در مورد نحوه نگارش و اثرگذاری آن نیز صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی موفق-نکاتی مهم

 

۴٫ صحبت کردن فقط با کسانی که می شناسیم

به یاد دارید که در دوران مدرسه همه ما علاقه داشتیم که در زمان‌های تفریح و اردو به‌صورت گروه‌ها و کلونی‌هایی دربیاییم که در آن‌ها فقط اشخاصی باشند که بیشتر می‌شناسیم و با آن‌ها راحت‌تر هستیم؟
شاید این کار در دوران مدرسه باعث شده تا در آن دوران بیشترین لذت را ببریم و گاهی اوقات نیز این شرایط منجی ما بوده تا دیگر قلدرها بلایی به سرمان نیاورند. اما این رویکرد در شبکه سازی انسانی به‌هیچ‌وجه نتیجه مثبتی نخواهد گرفت.

اگر شما در سمینار و یا هر گردهمایی دیگری در کنار اشخاصی که می‌شناسید بمانید و از آن‌ها جدا نشوید تا با اشخاص جدیدی آشنا شوید، به جرات می‌توانم به شما بگویم که ارزش واقعی را که در شبکه سازی انسانی است را به‌کلی از دست خواهید داد.
باید آمادگی این را داشته باشید که از حاشیه امن خود بیرون بیایید و سعی کنید با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه کسی را ملاقات خواهید کرد و این ارتباط چه تأثیری بر روی کسب‌وکار شما خواهد داشت. و این همان جادوی قدرتمند شبکه سازی است.
برای جمع‌بندی این نکته می‌توانم در یک جمله بگویم بزرگ‌ترین خطا در شبکه‌ سازی صحبت کردن فقط با اشخاصی است که می‌شناسیم. با این کار تمامی فرصت‌هایمان را از دست می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:  آموزش شبکه سازی در 5 دقیقه

 

۵٫ پیگیری نکردن

درحالی‌که در شبکه سازی انسانی قسمت اصلی که بیشترین انرژی را از ما می‌گیرد همان رویداد و روز سمینار است، اما شبکه سازی در اینجا به‌پایان نمی‌رسد. درواقع، موفقیت ما در شبکه سازی بعد از روز اصلی مشخص می‌شود.

اگر با اشخاصی که در سمینار ارتباط برقرار کرده‌ایم بعدازآن روز دیداری نکنیم و یا پیگیری از آن‌ها نکنیم، خیلی سریع ما و کسب‌وکارمان به تاریخ می‌پیوندیم. باید حتماً سعی کنیم از طریق تلفن، ایمیل و یا حتی برقراری ارتباط با آن اشخاص در linkdin ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کرده و در ذهن و خاطرشان بمانیم.
به یاد داشته باشید که شبکه سازی انسانی می‌تواند در موقعیت‌های زیادی رخ دهد: سمینارها، کارگاه‌ها، جلسات، درهمی‌ها، مهمانی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و …
اینکه از شبکه سازی انسانی استقبال کنید و روی خود را بر همه آن‌ها باز نگه‌دارید می‌تواند باعث ایجاد تفاوت بین توسعه یک کسب و کار و رکود دیگری باشد.

 

پیشنهاد میکنم از مقالات مرتبط در این زمینه نیز استفاده کنید:

شبکه سازی چیست؟

نکاتی مهم در شبکه سازی موفق

مزایای شبکه سازی

 

منابعی که در این مقاله از آنها بهره برده ام:

  1. کتاب سیاه، نوشته جفری گیتومر
  2. کتاب شبکه سازی در کسب و کار، نوشته دکتر احمد روستا
  3. کتاب تاثیر نوشته رابرت بی سیالدینی
  4. کتاب آیین دوست یابی، دیل کارنگی
  5. thebalance.com
  6. www.entrepreneur.com
  7. www.hbr.org
3 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید...