چیزی که مشتریان در مورد ما می‌گویند بسیار مهم‌تر از چیزی است که ما در مورد خودمان می‌گوییم. تلاش‌های ما در زمینه برندسازی دیجیتال یا همان برندینگ دیجیتال چیزهای زیادی را درباره واقعیت ما و ارزش‌هایی که برای مشتریان احتمالی، مراجعه کنندگان، شرکا، اعضا و مصرف کنندگان‌مان قائل هستیم بیان می‌کند.

ممکن است یک فرد بر این باور باشد که برندسازی دیجیتال بر طراحی لوگو یا وبسایت و نحوه تأثیرگذاری آن بر دیدگاه مصرف کننده برندمان متمرکز باشد.

ولی، موضوع بسیار پیچیده‌تر از این است.

در یک دنیای به هم پیوسته و با وجود نقاط تماسی بسیاری در اینترنت (مانند: وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، نتایج موتورهای جستجو، بررسی‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی)، اکثر تصمیمات پس از تجربه کردن برندتان در فضای دیجیتال اتخاذ می‌شوند.

بهتر است با این موضوع روبرو شویم، به دست آوردن مشتریان جدید با وجود محتوا، اطلاعات و گزینه‌های موجودی که در اختیار مخاطبان هدف‌تان قرار میگیرند، به صورت فزاینده‌ای دشوار شده است. اکنون باید این موضوع را درک کنید که رویکرد سنتی نسبت به بازاریابی و برندسازی دیگر کارساز نیست و به رویکرد مدرنی احتیاج است.

شما لازم است نحوه تأثیرگذاری برند دیجیتال‌تان را بر این موارد درک کنید: احتمال خرید محصولات یا خدمات‌تان توسط مخاطبین‌تان، احتمال پیوستن به سازمان‌تان یا تبدیل شدن آن‌ها به یک شریک یا اسپانسر.

به همین دلیل است که برندسازی دیجیتال برای کسب و کار شما مهم است.

برندسازی دیجیتال چیست؟‏‎‎

مخاطبین شما در معرض انبوهی از تبلیغات و پیام‌های بازاریابی قرار می‌گیرند و این مورد توانایی شما را برای برقراری یک ارتباط خاص با آن‌ها محدود می‌کند. استعداد و تخصص شما در سرتاسر اینترنت عرضه می‌شود ولی چیزی که شما را از رقبای‌تان متمایز می‌کند داستان‌تان و نحوه ارائه آن در فضای دیجیتال است.

برندسازی دیجیتال چیست؟

برندسازی دیجیتال به ساخت داستان برند و حضور در فضای دیجیتال مربوط است. برندسازی دیجیتال کلید برقراری یک ارتباط معنادار با مخاطبین هدف‌تان است. شما به وسیله برندسازی دیجیتال مزیت رقابتی خود را بولد کرده و خودتان را از دیگر رقبای خود متمایز میکنید.

 

 

حال به هر یک از این مؤلفه‌ها می‌پردازیم.

هویت دیجیتال شما در برندسازی دیجیتال

برندسازی دیجیتال باید از ایده‌های سنتی ما در مورد برندسازی متفاوت باشد. یک برند نمی‌تواند صرفا در مورد چیزی که نمایش می‌دهد صحبت کند و انتظار داشته باشد او را باور کنیم. لازم است برند، ارزش‌های خود را زندگی کند و سپس آن‌ها را از طریق برندسازی دیجیتال منتقل کند.

دو مولفه قدرتمندی که برای ساخت هویت دیجیتال‌تان استفاده می‌شوند عبارتند از: بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی.

بیشتر بخوانید:  5 تاکتیک برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) برای همه

 

بازاریابی محتوا در برندسازی دیجیتال

وقتی در مورد تربیت‌تان، چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند یا نحوه دستیابی‌تان به اهداف خاصتان از شما سوال می‌شود، احتمالا یک داستان تعریف می‌کنید. داستانی در مورد چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه شدید و موانعی که بر آن‌ها فائق آمدید. از همه مهم‌تر، این چالش‌ها بر عرضه داشته‌های شما، محصولات یا خدماتی که ایجاد می‌کنید نیز بسیار تأثیرگذار هستند.

در حقیقت، این هویت شما است.

درک نحوه اثرگذاری چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه شده‌اید بر نیاز و خواسته شما از مخاطبین هدف‌تان بسیار مهم است. از بازاریابی محتوا برای ارائه محتوای مرتبط و مناسب برای مراحل مختلف سفر کاربر استفاده می‌شود، به این ترتیب بازاریابی محتوا نشان می‌دهد محصول یا سرویس شما چطور به واسطه مجموعه‌ای از استراتژی‌های محتوا بهترین راه حل برای مخاطبان‌تان است.

مهم است به این نکته توجه داشته باشید که ارزش آفرینی فراتر از آن چه عرضه می‌کنید بهترین راه برای شروع ساخت هویت‌تان است. اعمال مجدد گزاره ارزشی‌تان یا بیان دلیل بهتر بودن‌تان از رقبای‌تان بهترین راه برای تداوم مشغولیت‌تان با مخاطب هدف‌تان است.

حال، بهتر است به این مورد بپردازیم که شبکه های اجتماعی چطور برای ساخت هویت برندتان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شبکه های اجتماعی در برندسازی دیجیتال

درگیری و اینگیجمنت (engagement) مخاطب با شما در شبکه‌های اجتماعی منتقل کننده صدای برند شماست.  فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای ایجاد برندآگاهی بیشتر و ساخت هویت برندی قدرتمندتر است.

اگر مطمئن نیستید از کجا باید فعالیت‌تان را آغاز کنید، ابتدا با شنیدار اجتماعی کارتان را شروع کنید تا به آگاهی رسانی در مورد هویت دیجیتال‌تان کمک کنید. به صحبت‌های مخاطبین‌تان گوش کنید تا در ساخت هویت دیجیتال‌تان به شما کمک کنند. شما مجبور نیستید هویت‌تان را بر اساس خواسته مخاطبین‌تان تغییر دهید. لازم است روشی را که با مخاطبین‌تان صحبت می‌کنید تغییر دهید تا هویت‌تان به واسطه این تجربه شکل بگیرد.

زمانی‌که هویت‌تان را شکل دادید، زمان آن است که بر حضورتان متمرکز شوید.

حضور شما در برندسازی دیجیتال

نقاط تماسی

دومین مؤلفه برند دیجیتال‌تان عبارت است از حضور. در واقعا حضور را میتوان تمامی نقاط تماسی در نظر گرفت که مخاطبین شما در فضای دیجیتال از طریق آنها در معرض برند شما قرار میگیرند.

این نقاط تماسی شامل موارد ذیل می‌شوند: وبسایت، نتایج جستجوی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد و بررسی. به صورت طبیعی، اولویت برای استفاده از منابع عموما با نقاط تماسی «کنترل پذیر» مانند وب سایت‌تان است، ولی نقاط تماسی تأثیرگذار آن‌هایی هستند که «غیر قابل کنترل» هستند، این‌ها عبارتند از رتبه‌بندی شما در نتایج جستجو و سایت‌های نقد و بررسی.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی آنلاین: راه دسترسی به هرچیزی در هر کجا

 

تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال به حضور و برند آگاهی برندتان کمک می‌کنند و یک نقطه تماسی «کنترل شده» به شمار می‌آیند. شما با تبلیغات دیجیتال می‌توانید کمپین‌های هدف‌گذاری شده‌ای بسیار دقیقی را خلق کنید.

سئو

یکی از حیاتی ترین بخش های «حضور» برند دیده شدن و حضور در نتایج موتورهای جست و جوی مخاطبین شماست. فهرست شدن در صدر موتورهای جستجو نه تنها رؤیت‌پذیری‌ و حضورتان را بیشتر می‌کند بلکه نشان دهنده این موضوع است که شما از نیازهای مخاطبین‌تان آگاه هستید و رفتار جستجوی آن‌ها را درک کرده‌اید.

نتایج موتورهای جستجو اعتبار سازی نیز می‌کنند چرا که بسیاری از مصرف کنندگان بر این باور هستند که اگر یک برند در جایگاه نخست نتایج جستجو ظاهر شود، حتما اعتبار بسیار بیشتری دارد. و این خود باز برندسازی است که موتورهای جست و جو مانند گوگل برای خود انجام داده اند. گوگل تمام تلاش خود را میکند تا این حس را به مخاطبین خود بدهد که بهترین و مفید ترین گزینه ها را به او نشان میدهد پس بودن در راس نتایج گوگل به مخاطب شما این پیام را میرساند که شما از بیشترین اعتبار بین رقبای خود برخوردار هستید.

البته این یک خطای شناختی به حساب می آید چرا که در این حالت شما صرفا سئوکار قدرتمندی هستید و این الزاما ربطی به توانایی شما در حوزه کاری خودتان ندارد.

 

اعتبار شما در برندسازی دیجیتال

شما می‌توانید سال‌ها صرف اعتبارسازی خودتان کنید ولی در مدت چند ثانیه آن را به باد دهید. این بسیار مهم است که بتوانید فرآیند تکرار شونده ای به وجود آورید تا بتوانید از مخاطبین خود بازخورد بگیرید. یک برند دیجیتال قدرتمند می‌تواند از نقاط تماسی استفاده کند تا بازخوردها را به منظور افزایش اعتبار خود جمع آوری کند.

تعامل اجتماعی نیز بسیار بر روی اعتبار شما تاثیرگذار است. وقتی برای برندسازی دیجیتال‌تان از تعامل اجتماعی استفاده می‌کنید باید تجربه کلی کاربر را در نظر بگیرید و بر شفافیت و اعتماد متمرکز شوید. اگر به فالوورهایتان توجه کنید و به صورت موثقی به آن‌ها پاسخ دهید، به صورت طبیعی می‌توانید اعتبارتان را افزایش دهید.

فواید دیجیتال برندینگ برای حرفه‌ای‌ها

به عنوان یک فرد حرفه‌ای، درک تفاوت میان برندسازی دیجیتال و برندسازی شخصی برای اقدامات برندسازی دیجیتال‌تان بسیار حیاتی است.

برندسازی دیجیتال همان برندسازی شخصی نیست. نیروی محرک برندسازی شخصی عبارت است از شناخته شدن در حالی‌که در مورد برندسازی دیجیتال این‌گونه نیست و نیروی محرک آن عبارت است از تبدیل و تغییر.

در ادامه به نحوه اثرگذاری برندسازی دیجیتال بر صنایع و مشاغل مختلف می‌پردازیم:

نویسندگان – یک برند دیجیتال به شما کمک می‌کند یک ناشر و سرمایه گذار بیابید که در جستجوی یک استعداد جدید است. این عامل به بررسی برند دیجیتال شما می‌پردازد تا ببیند شما پتانسیل فروش چند کتاب را دارید..

وکلاء – شما به عنوان وکیلی که برند دیجیتال خوبی دارید می‌توانید مراجعه کنندگان بیشتری را به دست بیاورید و سرنخ‌های حضور دیجیتال شما، افرادی را که در جستجوی وکیل هستند به سوی کسب و کار شما هدایت می‌کند.

مشاور املاک – اگر شما مشاور املاک هستید با برندسازی دیجیتال به سرنخ‌های بیشتر و بررسی‌های بیشتر دست پیدا خواهید کرد، با مالکان جدید یا افراد بیشتری کار می‌کنید که قصد خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در آن را دارند.

مشاوران – اگر در حوزه کاری‌تان متخصص هستید و برند دیجیتال ندارید، شما یک فرد حرفه‌ای به شمار نمی‌آیید (حداقل در چشم اکثر مشتریان). فرقی نمی کند برند تثبیت شده‌ای دارید یا خیر، مردم به برند شما مشغول می‌شوند. کنترل برند دیجیتال‌تان را به دست بگیرید و تعامل با خودتان را برای‌شان تسهیل کنید تا اعتبارسازی کنید.

مقامات دولتی – همه ما از اهمیت پلتفرم‌های دیجیتال و نقشی که در انتخابات ایفا می‌کنند اگاه هستیم. بنابراین اگر برند دیجیتال ناشناخته‌ای داشته باشید، به دست آوردن کمک یا بهبود شرایط برای‌تان دشوار خواهد بود. در حال حاضر مقامات دولتی و سیاسی زیادی را میبینید که در حال فعالیت در فضای دیجیتال و ساخت برند دجیتال خود هستند.

مدیر اجرایی کسب و کار – شما به عنوان یک مدیر اجرایی کسب و کار، بهتر است خودتان را از دیگر مدیران اجرایی جدا کنید. از برند دیجیتال‌تان برای نمایش ارزشی که به سازمان می‌آورید استفاده کنید. در خارج از ایران بهترین فضا برای فعالیت مدیران اجرایی لینکداین است اما در ایران پیشنهاد میکنم حتما در کنار لینکداین بسته به این که در چه صنفی فعالیت میکنید در شبکه ها اجتماعی دیگر و سایت شخصی خود نیز حضور داشته باشید.

هنرمند – شما به عنوان یکی هنرمند، می‌توانید از برند دیجیتال‌تان برای جلب بیشتر مخاطب استفاده کنید. اگر مي‌خواهید پلتفرم آنلاین خودتان را بسازید تا از رقبای‌تان پیشی بگیرید، باید به ساخت برند دیجیتالتان بپردازید.

سایر حرفه‌ها – و در نهایت، اگر در کسب و کار عرضه محصول یا خدمت فعالیت دارید، برند دیجیتال شما در هدایت مخاطبین هدف در فرآیند تصمیم‌گیری‌شان کمک می‌کند. و هزینه های فروش و بازاریابی را برای شما بسیار کاهش میدهد.

فرقی نمی‌کند در چه صنعت یا حرفه‌ای مشغول به کار هستید، برندسازی دیجیتال با موقعیت منحصر به فرد شما سازگار خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد.

مزایای دیجیتال برندینگ برای سازمان‌ها

برندسازی دیجیتال شما را به عنوان یک سازمان در جلوی نمودار قرار می‌دهد.

درک نحوه مشارکت فناوری امروزی برای گسترش تجربیات قابل توجه و به یاد ماندنی برای مشتریان، مراجعه کنندگان، سرنخ‌ها، بیماران و مصرف کنندگان، اولین گام ایجاد یک برند دیجیتال قدرتمند است. کنار هم گذاشتن این فناوری‌ها برای رابطه سازی با مخاطبین هدف‌تان برای برندسازی دیجیتال حیاتی است.

از آن‌جایی‌که مصرف کننده امروزی برای کمک گرفتن در زمینه تصمیم گیری‌های خرید خود از پلتفرم‌های دیجیتال (جستجوی آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن موبایل و …) استفاده می‌کند، ایجاد یک برند دیجیتال قوی موجب افزایش جذب مشتری، گسترش سرنخ‌ها، مصرف محتوا و آگاهی برند می‌شود.

یک نمونه عالی که همه ما تجربه آن را داریم در مورد خرید ماشین است. در طول این فرآیند، شما قبل از صحبت کردن با دلال خودرو می‌توانید تحقیقات زیادی صورت دهید و تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید. وقتی تصمیم می‌گیرید به یک ساختمان وارد شوید، آگاه‌تر هستید و درک‌تان از برند شما را در این فرآیند هدایت خواهد کرد.

به همین دلیل است که برندسازی دیجیتال تا این حد برای کسب و کار شما مهم است. مشتریان پیش از آن‌که حامی کسب و کارتان شوند آگاهی بیشتری در مورد برندتان به دست می‌آورند. اطمینان حاصل کنید که بر پیشرفت حضور برند دیجیتال‌تان متمرکز شده‌اید تا مشتریان‌تان احساس راحتی بیشتری در تعامل با شما داشته باشند.

برای سازمان ها

مصرف کنندگان امروز انتظار دارند سازمان ها شفاف‌تر باشند. وقتی شرکت ها بر ساخت یک برند دیجیتال قدرتمند متمرکز می‌شوند، درک عمیق‌تری از نحوه تعامل با برندشان در فضای دیجیتال خواهند داشت. این درک نه تنها بر بازاریابی تأثیرگذار است بلکه بر عملیات‌های کسب و کاری نیز تأثیرگذار است.

برای موسسات غیر انتفاعی و خیریه ها

به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، برند دیجیتال شما برای تأمین مالی (فاند)، کمک‌ها و افزایش آگاهی نسبت به شما حیاتی است. یکی از راه‌هایی که کمک کنندگان مالی به ارزیابی تلاش‌های شما می‌پردازند بررسی تلاش‌های دیجیتال شماست. یک برند دیجیتال غیرانتفاعی عالی به انتقال نوآوری، شایستگی و ظرافت کسب و کاری آن برند بسیار کمک میکند.

کسب و کارهای کوچک

در یک کسب و کار کوچک، بخش اعظم برند دیجیتال بر مبنای تلاش‌های مالک یا مدیر عامل اجرایی استوار است. یک برند دیجیتال قدرتمند به متمایز شدن کسب و کار شما و انتقال دلیل منحصر به فرد بودن‌تان کمک مي‌کند. در یک بازار شلوغ و پر از رقیب، باید تمام تلاش‌تان را انجام دهید تا کسب و کارتان در بهترین جایگاه قرار بگیرد و از سهم بازار بیشتری نسبت به رقبای خود به دست آورید.

اکثر کسب و کارهای کوچک بودجه بازاریابی کافی برای رقابت با بزرگترین و با ارزش ترین برند ها و شرکت های بورسی را ندارند. تمرکز بر کانال‌های دیجیتال به میزان قابل توجهی ارزان‌تر از کانال‌های بازاریابی سنتی است. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک شدیدا به ایجاد یک برند دیجیتال قدرتمند نیاز دارند تا بتوانند به صورت کارآمدی مشتریان بیشتری به دست آورند.

شکست برندینگ دیجیتال

برندها شدیدا تلاش می‌کنند شخصیت بیشتری را در ارتباطات بازاریابی‌شان نشان دهند. برخی این کار را به خوبی انجام می‌دهند در حالی‌که اکثرا این کار را به درستی انجام نمیدهند.

برندهایی که یک شخصیت انسانی‌تر را منتقل می‌کنند اعتماد و اعتبارشان را بهبود می‌بخشند. در بازاریابی سنتی، شخصیت برند را می‌تراشند و می‌سازند و به مصرف کننده عرضه می‌کنند. در فضای دیجیتال، این شخصیت را از طریق مشغولیت، دیالوگ و حضور در پلتفرم‌های خاص منتقل می‌کنند. به خاطر داشته باشید، ظاهر شدن و شرکت در مکالمات تاثیر بسیار زیادی در ساخت برند دیجیتال شما دارد.

برندسازی دیجیتال در واقع پلی است میان اهداف کسب و کار شما و خواسته‌های مخاطب هدف‌تان و به شما کمک میکند تا این دو را به یکدیگر نزدیک کنید.

برندینگ دیجیتال

اگر مصرف کننده شما می‌خواهد شما را پیدا کنند یا منابع و کار شما برسسی کند، وظیفه برند دیجیتال شماست که بلافاصله به این ملاحظات بپردازد و آن‌ها را برطرف کند.

سخن آخر

فرقی نمی‌کند شخصی هستید که می‌خواهید از تخصص‌تان بهره ببرید یا سازمانی هستید که می‌خواهید مخاطبین‌تان را (به مشتری) تبدیل کنید، باید برندسازی دیجیتال را در اولویت کارهای‌تان قرار دهید. برندسازی دیجیتال شما عبارت است از هویت، حضور و اعتبار کسب و کار شما در میان مصرف کنندگانی که به صورت آنلاین کسب و کار شما را پیدا می‌کنند، به آن مرتبط هستند و با آن تعامل می‌کنند.

از آن‌جایی‌که مصرف کننده امروزی برای کمک گرفتن در زمینه تصمیم گیری‌های خرید خود از پلتفرم‌های دیجیتال (جستجوی آنلاین، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن موبایل و …) استفاده می‌کند، ایجاد یک برند دیجیتال قوی موجب افزایش جذب مشتری، گسترش سرنخ‌ها، مصرف محتوا و آگاهی برند می‌شود.

ما به عنوان صاحبین کسب و کار، بازاریابان، یا افرادی که به دنبال مخاطب‌سازی هستیم، باید بر ساخت یک برند دیجیتال قدرتمند تمرکز کنیم، زیرا در نهایت کسب و کارهای ما بر این موضوع استوار هستند.

 

منابع:

  1. کتاب برندینگ دیجیتال؛ الن ادمسون؛ انتشارات سیته
  2. digitalbrandinginstitute.com
  3. socialmediatoday.com
  4. ecommerce-nation.com
  5. freshsparks.com
  6. contentrefined.com
  7. fitsmallbusiness.com

دیدگاه خود را ارسال کنید...