نکته برای شبک سازی موثر که به شما کمک میکنند تا در یک رویداد، بهترین تأثیر را بر دیگران بگذارید.

برقراری و حفظ روابط حرفه ای و صحیح میتواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را گسترش داده و دری به روی فرصت های جدید بگشایید. یکی از بهترین راه ها برای ملاقات با مخاطبان جدید، شرکت در رویدادهای شبکه سازی است. در رویدادهای صنعتی، کنفرانس های حرفه ای یا جلسات کارفرمایان، شما باید با افرادی ارتباط برقرار کنید که به رشد و پیشرفت شما کمک میکنند.

کلید موفقیت شما این است که خودتان را به بهترین نحو به دیگران معرفی کنید. شما باید اطلاعاتی دربارۀ خودتان و کسب و کارتان در اختیار دیگران قرار دهید و در عین حال، باید حواستان باشد که این معرفی، جنبۀ تبلیغ به خود نگیرد. پس در شبکه سازی به این ۱۰ نکته عمل کنید.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ چگونه انجام دهیم؟

در شبکه سازی ارتباطاتی شخصی و منحصربفرد بسازید.

رویدادهای شبکه سازی، از برخی جهات شبیه به اولین قرارهای عاشقانه  هستند؛ و قانون ها و قواعدی که برای این نوع قرارها رعایت میشوند، دربارۀ رویدادهای شبکه سازی نیز صادق هستند. در طول مکالمه، متکلم وحده نباشید؛ و دائماً از خود و کسب و کارتان تعریف و تمجید نکنید. مخاطبان شما مایل هستند که علاقمندی شما به خودشان را درک کنند. از مخاطب خود سؤال بپرسید تا بیشتر با ایشان و کارهایشان آشنا شوید. اگر شما در جهت توسعۀ روابط فردی و شخصیِ صمیمی با مخاطب خود گام بردارید، فرصت های کاری خودشان بروز پیدا میکنند.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی موفق-نکاتی مهم

لبخند بزنید

لبخند، باعث میشود که دیگران، راحت تر به شما نزدیک شوند و با شما ارتباط برقرار کنند؛ چرا که آن لبخند، شما را فردی خوش رو و خون گرم نشان میدهد. بعلاوه، لبخند شما در ذهن و یاد مخاطب باقی خواهد ماند؛ و به تبع آن، مخاطب نام شرکت شما را نیز به ذهن خواهد سپرد. نسبت به کار و فعالیت مخاطب خود، علاقه نشان بدهید و پیش از آنکه دربارۀ خودتان صحبت کنید، دربارۀ پیشه و حرفۀ ایشان سؤال بپرسید. لبخند و اعتماد به نفس شما در شبکه سازی، بر دیگران تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:  10 مهارت قدرتمند برای شبکه سازی در کسب وکار

در شبکه سازی به صحبت های مخاطب خود گوش دهید و توجه خود را اعلام کنید

زمانی که به یک گروه جدید وارد میشوید، چند دقیقه فقط به مکالمات دیگران گوش کنید. یکی از راه های مؤثر برای اعمال اثر مثبت بر دیگران، این است که به گروه موردنظر وارد شوید و بعد از چند دقیقه اعلام کنید که داشتید به مکالمات و سخنان اینان با دقت گوش میدادید. سپس، به جای آنکه مستقیماً بحث را به خودتان و کسب و کارتان بکشانید، چند نکتۀ کلیدی به مکالمات ایشان اضافه کنید. تعریف و تمجید از خود، سریعاً یک مکالمه را به انتها میرساند. پس هیچ وقت این کار را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی انسانی-نبایدها و اشتباهات

خودتان باشید؛ و در برخورد اول، به هیچ وجه تلاش به فروش محصول یا خدماتی نکنید

من به این نتیجه رسیده ام که بهترین راهکار برای برقراری ارتباط صحیح با مخاطبان صحیح، این است که خودم باشم و به صریح ترین و صادقانه ترین حالت ممکن دربارۀ خودم و کسب و کارم توضیح بدهم. زمانی که دربارۀ کسب و کارم با دیگران صحبت میکنم، قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات است؛ نه فروش محصول و خدمات. علاوه بر این، من مدت زمانی را برای تحلیل ویژگی های مخاطب و ارزیابی تناسب او با کسب و کارم اختصاص میدهم؛ در نتیجه، انرژی ام را برای مراوده با افرادی که برای کسب و کار و صنعت من مفید هستند، اختصاص خواهم داد.

بیشتر بخوانید:  بیزینس کارت (کارت ویزیت) مهمترین ابزار شبکه سازی

دربارۀ اعضای شرکت کننده در رویداد تحقیق کنید و در ذهن خود، چند پرسش برای آشناشدن با دیگران آماده نمایید

بهترین ارتباط ها آنهایی هستند که بدون تلاش و کوشش خاصی به وجود بیایند. نزدیک شدن به دیگران با حالت تهاجم و عدم بذل توجه کافی به دیگران و مکالماتشان، تأثیرات منفی ای در پی خواهند داشت. در ذهن، چند سؤال آماده کنید و آن ها را از مخاطب بپرسید تا بیشتر با ایشان آشنا بشوید؛ خود را نسبت به مکالمه با ایشان، علاقمند نشان بدهید؛ و شرایط را برای معرفی خود و کسب و کارتان آماده کنید.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی آنلاین: راه دسترسی به هرچیزی در هر کجا

یکی از دوستانتان را با خود به رویداد ببرید.

اگر میتوانید به همراه یکی از دوستانتان از یک شرکت و کسب و کار دیگر در رویداد شرکت کنید، حتماً اینکار را انجام دهید. ای کار باعث میشود تا کمتر خجالت بکشید و به اصطلاح یخ شما سریع تر باز شود. بدین ترتیب، با همکاری یکدیگر میتوانید روابط مؤثر با دیگران خلق کنید. معرفی خود و کسب و کارتان برای دیگران، احتمالاً در برخورد اول برایتان دشوار باشد؛ اما دوست شما که از شرکت و کسب و کار دیگری در رویداد حاضر شده است، اینکار را به راحتی برای شما انجام خواهد داد؛ و بالعکس، شما نیز میتوانید دربارۀ کسب و کار دوستتان برای دیگران توضیح دهید.

 

برای شبکه سازی کنجکاو باشید

مردم دوست دارند که دربارۀ خودشان صحبت کنند و به شما اطلاعات بدهند. یکی از کلیدهای موفقیت در روابط، این است که خودتان را نسبت به طرف مقابل علاقمند و کنجکاو نشان دهید. پرسیدن یک سؤال سنجیده و حساب شده، یک راهکار عالی برای نمایش مهارت گوش دادنتان است. هرچه کنجکاوی و علاقمندی شما به دیگران بیشتر باشد، جذابیت خودتان برای ایشان نیز بالاتر خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی در مدیریت، شبکه سازی و ارتباط موثر در کسب و کار

 

برای نشان دادن تخصص تان از مثال و داستان استفاده کنید.

همۀ ما یک داستان یک یا چندخطی دربارۀ دستاوردهای مهم مان در کار و در ذهن داریم. فرآیند معرفی خود و کسب و کارتان را شخصی سازی کنید. مردم قطعاً متوجه خواهند شد که کار شما تا چه حد منحصربه فرد و مؤثر است.

 

راهکارهای تقویت روابط جدید را یاد بگیرید

شبکه سازی، یک راهکار کارآمد برای برقراری روابط کاری با افراد حرفه ای است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مقصود و هدف شما از برقراری رابطه با دیگران نباید تبلیغ صرف باشد. اعتبار خود و کسب و کارتان را به دیگران اثبات کنید؛ سؤال بپرسید؛ و با هدف یادگیری، پا به رابطه های جدید بگذارید. و این شعار را در ذهن داشته باشید: «من چطور میتوانم به بقیه کمک کنم؟». گاهی از اوقات، یک معارفۀ ساده به روابط مثبت و طولانی مدت منجر میشود.

 

برای پیدا کردن دوستان جدید، به رابطه های حرفه ای وارد شوید

رویدادهای شبکه سازی میتوانند استرس زا باشند و فشار بسیاری را بر افراد شرکت کننده وارد کنند. اگر هدف شما از شرکت در این رویدادها، فروش محصولات و خدمات جدید شرکتتان یا جمع آوری تعداد زیادی کارت ویزیت از افراد دیگر باشد، قطعاً شرایط ناخوشایند و ناآرامی را تجربه خواهید کرد. من اخیراً یک نصیحت خیلی کارآمد دربارۀ شبکه سازی دریافت کرده ام: موثق و قابل اعتماد جلوه کنید و فقط درصدد پیدا کردن دوست های جدید باشید. این رویکرد، فشار را از دوش شما برمیدارد؛ به شما امکان میدهد که خود واقعیتان را به دیگران معرفی کنید؛ و ارتباط قوی تری با دیگران برقرار نمایید.

 

منبع:

www.forbes.com

دیدگاه خود را ارسال کنید...