کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر ارزشمند رولف دولبی

کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر ارزشمند رولف دولبی، نویسنده، رمان‌نویس و کارآفرین سوئیسی است. او در این کتاب به بررسی خطاهای شناختی می‌پردازد.  این خطاها را بر اساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی خود و سایر صاحب‌نظران و اندیشمندان شناسایی و درنهایت در این کتاب به ما معرفی کرده است.

در این کتاب رولف‌دولبی در توضیح خطاهای شناختی می‌گوید:

«ناتوانی در شفاف اندیشی -یا به قول متخصصان خطای شناختی- یک انحراف اصولی از منطق است. انحراف از افکار و رفتار بهینه، عقلانی و مستدل. منظور از “اصولی” خطاهای گاه به گاه در تصمیم گیری نیست، بلکه منظور اشتباه‌های متداول و موانعی بر سر راه منطق ماست که دائما ما را گرفتار می‌کنند.»

 

همچنین مترجم این کتاب، عادل فردوسی پور، در مورد کتاب این چنین می‌گوید:

« به تأیید نویسنده، این کتاب، کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست. بلکه تلقی و برداشت من این است که محتوای آن بیانگر نگرشی متفاوت به عملکرد انسانی ماست. یک شوک خلاقانه به ذهن در جهت زدودن انباشت‌های زائدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به واسطه‌ی خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم.»

با این تعاریف در نهایت اگر ما بتوانیم چیستی بزرگ‌ترین خطاهای شناختی را بشناسیم. از آنها در زندگی و فعالیت‌های خود در همه‌ی حوزه‌ها پرهیز کنیم. با دانستن نحوه‌ی شناسایی آنها، در نهایت بتوانیم برخورد درست و منطقی با آنها داشته باشیم، ممکن است بتوانیم شاهد جهشی بزرگ در موفقیت خود باشیم.

بیشتر بخوانید:  قانون شماره 6: خودمان، خانواده و گذشته مان را بپذیریم

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه این کتاب در سایت آمازون مراجعه کنید.

و برای تهیه این کتاب به سایت نشر چشمه مراجعه کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید...