این روزها، یک رزومه یا نامۀ معرفی خوب، به تنهایی، نمیتوانند ضامن موفقیت شما باشند. کارفرماها مایل هستند که پیش از معرفی و پیشنهاد یک شغل به شما، عملکرد برند شخصی تان در محیط آنلاین را بررسی کنند. این موضوع در استخدام مدیران، مشاوران و مدرسان در ایران از همه بیشتر استفاده میشود. وقتی یک مدرس و یا یک مدیر خوب به شما معرفی میشود اول از همه شما اسم او را در گوگل سرچ میکنید. اما متاسفانه پس از بررسی هایی که انجام داده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که تنها شمار اندکی از مدرسان، مشاوران و مدیران، در زمان جستجو به دنبال یک شغل، به این نکتۀ مهم توجه میکنند. و این بی اعتنایی و غفلت میتواند به فقدان و اتلاف فرصت های شغل یابی بیانجامد.

مجموعه topresume از ۱۹۶۵ نفر از متخصصان مشاغل مختلف با انواع سطوح و دوره های سابقۀ کار (از مبتدیان گرفته تا متخصصان دارای ۲۰ سال سابقه) نظر سنجی انجام داد و از آنها پرسید که هر چند وقت یکبار نام برند شخصی خود را در محیط آنلاین جستجو میکنند و بسامد حضور نام خود در نتایج جستجوی گوگل را شناسایی می نمایند.

نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان دادند که بیش از ۸۰ درصد از اعضای جمعیت تحت مطالعه، از نتایج جستجوی نام برند شخصی شان در محیط اینترنت اطلاعی ندارند و نمیدانند که وقتی نامشان را جست وجو میکنیم به چه نتایجی میرسیم. زمانی که از آنها پرسیده شد که: «شما چند وقت یکبار نام برندتان در گوگل جستجو میکنید؟» ، بیش از ۵۰ درصد اعلام کردند که تا پیش از این، هیچگاه نام برندشان را در گوگل جستجو نکرده اند؛ و ۳۳ درصد نیز پاسخ دادند که در هر سال، ۱ تا ۳ بار این کار را انجام میدهند.

اگر مدیریت و بهینه سازی برند شخصی در محیط آنلاین را در دستور کار خود نداشته باشید، ناخودآگاه به اعتبار و کارآمدی شغل خود ضربه وارد میکنید و فرصت دستیابی به موفقیت های رویایی را از دست میدهید. همین امروز نام برند شخصی تان را در گوگل جستجو کنید تا متوجه شوید که دیگران، در زمان جستجوی نام برندتان، به چه اطلاعاتی دسترسی پیدا میکنند.

 

لینکداین بیژن وثوقی

پس از مشاهدۀ نتایج جستجوی نام برند خود در موتورهای جستجو، سعی کنید که به پرسش های زیر پاسخ دهید:

کدام یک از پروفایل های من در شبکه های اجتماعی، هویت برند حرفه ای ام را بازنمایی میکنند؟

از پروفایل هایی که در شبکه های اجتماعی مختلف ساخته اید، یک فهرست تهیه کنید و یک مورد را به عنوان پروفایل رسمی برند شخصی تان انتخاب نمایید. به عبارت دیگر، شما باید یکی از پروفایل هایتان را به عنوان نمایندۀ برند خود انتخاب کنید تا زمانی که شخصی نام برندتان را در گوگل جستجو میکند، آن پروفایل به ایشان نمایش داده شود. این پروفایل حداقل باید حاوی توضیحاتی دربارۀ سوابق کاری و تحصیلی شما باشد. اگر به دنبال پیدا کردن یک شغل مناسب برای خود هستید، یک نسخه از رزومۀ خود را در پروفایل خود بارگذاری نمایید؛ البته برخی از شبکه های اجتماعی، این امکان را ندارند. به نظر من برای اینکار بهترین مورد سایت شخصی و لینکداین هستند.

بیشتر بخوانید:  برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ چیست؟

اگر حساب های کاربری دارید که میخواهید آنها را به عنوان یک پروفایل شخصی استفاده کنید، باید تنظیمات آن را طوری تغییر دهید که فقط دوستان نزدیک و خانواده تان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. و کاری کنید که با جست و جو کسی به آن ها دست پیدا نکند چرا که هم به مخاطب این احساس را میدهد که شما نیمه ای کشف نشده دارید (در ایران) و هم شما را از نتایج مورد نظرتان دور میکند.

سایت شخصی بیژن وثوقی

 

آیا اسم من در فضای دیجیتال و روی برگۀ واقعی یکسان است؟

تفاوتی نمیکند اگر بخواهید از اسم «بیژن» یا «وثوقی» یا نام کامل خود به عنوان اسم برند حرفه ای تان استفاده کنید. اما اسم پروفایل رسمی شما در رسانه های اجتماعی باید با آن اسم که در رزومه درج میکنید، یکسان باشد.

بیشتر بخوانید:  برندسازی شخصی چگونه استخدام شما را تضمین میکند

علاوه بر این، برای پروفایل های کاربری شخصی تان، از اسم مستعار یا نام کوچک تان استفاده کنید؛ تا دیگران، آن پروفایل ها را با پروفایل نمایندۀ برند حرفه ای تان اشتباه نگیرند.

اینستاگرام بیژن وثوقی

 

آیا تمام اطلاعات مهم و ضروری را در پروفایل های رسمی خودم در رسانه های اجتماعی درج کرده ام؟

تجربه به من ثابت کرده که حضور مثبت و مؤثر مشاورین، مدرسین و مدیران در فضای دیجیتال، بر تصمیم کارفرمایان مبنی بر همکاران یا عدم پذیرش آن متقاضیان تأثیر بسیاری میگذارد. یکی از راهکارهای مؤثری که کارآفرینان میتوانند با استناد به آن، حضور خود در فضای دیجیتال را کارآمدتر سازند این است که نمونه هایی از آثار و طرح های حرفه ای خود را در پروفایل های شان بارگذاری کنند (البته، در صورت امکان) و جزئیاتی دربارۀ فعالیت های داوطلبانه و عضویت در گروه ها و انجمن های مختلف نیز در پروفایل بنویسند. دربارۀ رویدادهای اخیر که با حرفۀ تخصصی تان مرتبط هستند، پست و مطلب منتشر کنید تا نشان دهید که نسبت به اتفاقات مرتبط با صنعت خود هوشیار و آگاه هستید. و در آخر، شبکۀ مخاطبان خود را گسترش دهید. کارفرمایان به دنبال متقاضیانی هستند که با کارمندان کنونی شرکت شان و همچنین، دیگر افراد مورد اطمینان ارتباط داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی آنلاین: راه دسترسی به هرچیزی در هر کجا

 

آیا حساب های کاربری من در رسانه های اجتماعی، خطری برای اعتبار برندِ من در محیط آنلاین دارند؟

برطبق نتایج حاصل از یک مطالعه که توسط جابوایت (Jobvite) به تألیف رسیده است، حدود ۵۵ درصد از کارفرمایان، کارمندان جدید خود را با استناد به پروفایل آن ها در رسانه های اجتماعی ارزیابی و انتخاب میکنند. به تجربه من این آمار در ایران اگر بیشتر از این نباشد کمتر از این نیست.

نظرات یا استاتوس های ناشایست و بی ادبانه دربارۀ رئیس، همکاران یا کسانی که با آن ها مصاحبه داشته اید را از صفحات مجازی خود حذف کنید و به این ترتیب، راهبرد برندینگ خود را بهینه سازی نمایید. هیچ کارفرمایی مایل به استخدام کارمندی که دائم دربارۀ دیگران بدگویی میکند، نیست. علاوه بر این، از به کار بردن کلمات رکیک و ناسزا در کامنت ها و نظرات خود در دنیای دیجیتال اجتناب کنید. زیرا در طی تحقیقات کاشف به عمل آمده است که ۶۱ درصد از کارفرمایان، متقاضیانی را که سابقۀ استفاده از کلمات رکیک و فحاشی در فضای مجازی را دارند، رَد میکنند.

بیشتر بخوانید:  5 تاکتیک برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) برای همه

کارفرماها، کدام جوانب دیگر از پروفایل های کاربری متقاضیان را در رسانه های اجتماعی بررسی و ارزیابی میکنند؟

اگر در زمان جستجوی نام برند خود در گوگل، به نتایج منفی و ناخوشایندی برخورد کردید، محتویات نامناسب پروفایل ها و سایت هایی را که نامتان در آنها درج شده، اصلاح نمایید یا در صورتی که امکان این کار وجود ندارد، با وبسایت میزبان تماس بگیرید و از آنها بخواهید که آن مطالب را حذف کنند. علاوه بر این، شما میتوانید از طریق درج محتویات جدید در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی، تأثیر محتویات منفی پیشین را کاهش دهید.

اگر نتوانستید آن مطالب و محتویات نامناسب را حذف کنید، باید آماده باشید که در مقابل کارفرما، وضعیت موجود را توجیه نمایید.

به صورت ماهانه، نام برند خود را در گوگل جستجو کنید و حضور خود در فضای دیجیتال را مدیریت کرده و تحت نظارت داشته باشید. بعلاوه، شما میتوانید یک هشدار اخبار گوگل (Google News Alert) نیز برای خود تنظیم کنید و بدین ترتیب، استراتژی کنترل برند در محیط دیجیتال را تکمیل نمایید.

گوگل بیژن وثوقی

 

منابع:

  1. Jobvite.com
  2. topresume.com

دیدگاه خود را ارسال کنید...