همانطور که همه می دانیم، هر کس در زندگی خود هدفی دارد، و ما می توانیم با تلاش مداوم و ثبات قدم، به آنچه میخواهیم برسیم.

درک چیزی که به آن علاقه مندید و تبدیل شدن به یک متخصص در موضوعی خاص بسیار مهم است. اگر واقعا میخواهید تفاوت ایجاد کنید و به یک شخصیت شناخته شده تبدیل شوید، از خودتان این سه سوال را بپرسید:

چه چیزی شما را برجسته میکند؟

چه چیزی شما را از سایرین متمایز می نماید؟

چگونه میخواهید تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟

بعد از فهم پاسخ های خود، متعهد شوید. درست است – وقت آن است که یک برند برای خودتان ایجاد کنید، یک برند (شخصی) به نام شما.

 

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) چیست؟

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) یک استراتژی است که طی آن فرد به طور مستمر و با ثبات قدم جهت ایجاد برند شخصی خود کار می کند. برندسازی شخصی فرآیندِ اختصاص دادن خود به موضوعی ویژه همراه با اعتماد و باور ِخویشتن و تلاش مستمر برای بهتر شدن در مهارتی خاص و یا تائیرگذاری بر دیگران میباشد. این فقط مربوط به ارتقاء مهارت هایتان نیست. بلکه در مورد چگونگی به اشتراک گذاشتن آن با افراد است تا آنها بدانند که شما در واقع چه کسی هستید. از این رو، در برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) مهم ترین مسئله ارتقاء و پیشرفت خودتان میباشد.

 

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) از کجا شروع شد؟

برندسازی شخصی، اولین بار در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید Think and Grow Rich در سال ۱۹۳۷ توسط ناپلئون هیل معرفی شد. این ایده بعدها در سال ۱۹۸۱ در کتاب جایگاه سازی: نبردی در ذهن  Positioning: The Battle for Your Mind، توسط ال ریس و جک تراوت منتشر شد. مخصوصاً در فصل ۲۳ (تثبیت موقعیت حرفه و خودتان)، می‌توانید از استراتژی تثبیت موقعیت برای پیشبرد حرفهٔ خودتان بهره ببرید.

اهمیت برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ)

درحالیکه که بسیاری از افراد میزان اهمیت برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) را نمیدانند، برخی از برندسازان اولیه از موفقیت شیرین شان به دلیل برندی که برای خودشان ایجاد کرده اند، لذت میبرند.

دکتر علیرضا شیری یکی از افرادی است که می توانم او را در زمینه برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) تایید کنم.دکتر شیری مخاطبانش را می شناسد و ارزش برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) را در مراحل اولیه زندگی خود درک کرده است. او بسیاری از ایده های برندسازی را شناخته و به کار برده است و گواه آن ویدیوها، پستها و بروزرسانی های او در شبکه های اجتماعی با هزاران هزار بازدید، لایک و نظر از دنبال کنندگانش میباشد. هنگامی که برای خود فالورهای زیاد و اعتبار در برندسازی شخصی به دست آورید، میتوانید به عنوان یک رهبر حرفه ای در زمینه ای که قدرت دارید هزاران نفر را از طریق محتوای خود به خوبی تحت تائیر بگذارید، عمل کنید.

 

دکتر شیری برندسازی شخصی

توضیحات تئوری کافی است. بیایید نگاهی به برخی از پیشرفت های باور نکردنی و چگونگی موفقیت دیگران در برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) بیندازیم.

 

۱٫نیاز به یک وب سایت شخصی با صفحه اصلی منحصر به فرد دارید.

وب سایت شخصی مانند خانه تان است؛ نمایش دهنده شماست و باید گرم و پذیرا به نظر برسد. همیشه بهتر است دامنه ای به نام خود داشته باشید. صفحه اصلی وب سایت شما باید در مورد داستان زندگی تان باشد – نقل کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند. طنز و حکایت هایی در مورد کشمکش ها، شکست ها، پیروزی ها و اتفاقات مهم زندگی خود به آن اضافه کنید. روایتی در مورد چگونگی شروع همه آنها، شور و شوق تان برای موضوعی خاص و دستاوردهایتان را بنویسید. در آخر قرار دادن عکس های حرفه ای و دکمه فراخوان (call to action) به شما کمک میکند قدرت حرفه ای بیشتری در صفحه خود داشته باشید. در حالی که بسیاری از مردم این نکته را نادیده می گیرند، لازم است مطمئن شوید وب سایت تان مبادی آداب و بدون اشتباهات گرامری و املایی میباشد.

بیشتر بخوانید:  برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ چیست؟

۲٫میبایست در شبکه های اجتماعی هوشمند و ثابت قدم باشید.

حتما از شبکه های اجتماعی از بسیاری راه های مختلف و منحصر به فرد جهت درک آنچه برای شما مناسب است، استفاده کنید. مشتریان خود را بشناسید و سعی کنید به روز رسانی ها را در شبکه های مختلف به اشتراک بگذارید. گاه یک تصویر و گاه یک پست وبلاگی به بهترین شکل عمل می کند. شما باید شبکه های اجتماعی خود را به طور روزانه آپدیت کنید.

جهت جلوگیری از سرقت ادبی، نام خود را به عنوان امضا یا علامت روی تصاویر خود بگذارید. حتما نام یا هر چیزی که نشان دهنده شماست را روی آپدیت های مهم به کار ببرید. اگر حوصله نقل قول های الهام بخش را ندارید، حرف های خودتان را بنویسید و آنها را در فوتوشاپ جذاب کنید! و فراموش نکنید یک عکس جذاب و  شرح پروفایل قوی برای تمام حساب های شبکه های اجتماعی خود قرار دهید.

 

۳٫باید رویکرد داستانی داشته باشید.

داستان نویسی هنری است که بازاریابان اغلب جهت تبلیغ ایده ها یا محصولات خود از آن استفاده می کنند و بهترین راهکار رشد برای یک برند کوچک محسوب می شود. داستان ها جذاب هستند و می توانند به ایجاد و حفظ ارتباط احساسی با خوانندگان کمک کنند. داستان های بزرگ، الهام بخش مردم برای تغییرات مثبت و اقدام به عمل بوده، و در واقع می تواند به شما کمک کند یک رهبر فکری باشید.

اپل از رویکرد داستانی به بهترین نحو ممکن استفاده میکند – همه تاریخچه اولیه استیو جابز را میدانند. حتی یک فرد نیز می تواند این روش را به کار ببرد. تجربه ای را در نظر بگیرید، روایتی در مورد آن بنویسید و در صفحه های اجتماعی خود منتشر کنید.

 

۴٫ در وبسایت های دیگر به صورت مهمان مقاله بنویسید.

وبلاگ نویسی مهمان هنوز هم بهترین راهکار برای برندسازی شخصی محسوب میشود. شاید متوجه شده باشید که متخصصین فن فقط در وب سایت خود وبلاگ نویسی نمیکنند، بلکه همیشه به دنبال راهی برای به اشتراک گذاشتن دانش و افکار خود از طریق دیگر وب سایت ها و پایگاه ها میباشند.

وبلاگ نویسی مهمان به شما جهت کسب اعتبار کمک می کند. با روش های ساده شروع کنید، با وبلاگ نویسان محلی که به دنبال همکاری در وب سایت خود هستند، ارتباط برقرار کرده و روی ارتباط با افراد همفکر تمرکز نمایید. پس از آنکه تا حدودی اعتبار و موففیت کسب کردید، به نشریات بزرگتر مراجعه و جهت وبلاگ نویسی مهمان با آنها تعامل کنید.

این گزینه های مختلف را جهت یافتن فرصت وبلاگ نویسی مهمان امتحان کنید:

کلمه کلیدی خود + برای ما بنویسید.

کلمه کلیدی خود + همکاری نمایید.

کلمه کلیدی خود + ارسال پست

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی آنلاین: راه دسترسی به هرچیزی در هر کجا

 

۵٫ انجمن های گفت و گو بسازید.

همچنین باید بر اساس تخصص تان، به گروه و انجمن های فیس بوک که به مهارت های شما و آنچه انجام میدهید مرتبط است، بپیوندید. بنابراین زمانی که شخصی توصیه یا راه حلی میخواهد، آنجا حضور خواهید داشت. سعی کنید در انجمن های آنلاین به هر سؤالی که میتوانید، پاسخ دهید و هنگام کمک به دیگران در خصوص مشکلاتشان با ارائه پاسخ و پیشنهاد سخاوتمند باشید. این امر باعث اعتبار شما خواهد شد. وقتی به سوالات در مورد موضوع یا عنوانی خاص جواب میدهید، افراد شما را میشناسند و منبع اطلاعات آنها در این موضوعات خواهید شد.

 

خلاصه

دانستن خود واقعی تان، کلیدی برای برندسازی شخصیِ کارآمد میباشد. وقتی بدانید چه کسی هستید و به چه چیزی علاقه دارید (و چطور می خواهید در جامعه برجسته شوید)، جهت برندسازی شخصی برای خود آماده اید.

سرمایه گذاری در برندسازی شخصی بهترین سرمایه گذاری است ولی با درک خود آغاز میگردد.

تمامی موارد بالا گام های ساده و ابتدایی در برندسازی شخصی برای اشخاص مبتدی و نا آشنا به اصول برندسازی و بدون دسترسی به مشاور برندسازی شخصی است. و حتی با انجام تمامی موارد بالا باز هم نمیتوان گفت که برندسازی شخصی انجام داده ایم. برندسازی شخصی امری مستمر و زمان بر است که اگر به درستی انجام پذیرد نتایج بسیار خوبی برای ما به همراه خواهد داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید...