زبان بدن

یکی از مهمترین موضوعاتی که جدیدا در کشور ما زیاد در آموزش ها بها داده میشود زبان بدن است.

اما زبان بدن نه به آن شیوه ای که شنیده ایم یک سری تکنیک و ترفند بلکه در کنار همه دیگر ابزار های غیر کلامی ارتباطات که باید سعی کنیم با یکدیگر هم طیف و هم راستا باشند.

زبان بدن صرفا امری اکتسابی نیست که با چند تکنیک مثل “دست به سینه نباشیم”،  “محکم دست بدهیم” یا خیلی چیز های دیگر که فقط یک نشانه هستند یاد گرفته شود.

زبان بدن در عین اکتسابی بودن امری ژنتیکی و مادرزادیست.

نوزاد از زمان تولد خود برای ابراز خوشحالی و رضایت بدون آن که به او یاد داده باشیم میداند که باید لبخند بزند.

photo_2016-11-06_13-42-36
همه ما ابراز خوشحالی افراد نابینا را که دست های خود را به نشانه پیروزی بالا میبرند به شکل V که نشان دهنده پیروزی است را دیده ایم.

زبان بدن ارتباط موثر

ما در ارتباطات در مورد زبان بدنی صحبت میکنیم که در آن همه اعضا بدن با زبان و کلام و محتوای ما باهم هماهنگ بوده و حس خوبی مخاطب بدهد.

اشتباهاتی که من در زمان ارائه محصول، مذاکرات و حتی در سمینارها از طرف مدیران و بزرگان کسب و کار هم دیده ام که خوب است به آن ها توجه کنیم و تا احساس رضایت را به مخاطب خود ایجاد کنیم تا به ارتباط موثریکه هدفمان است برسیم در زیر آنها را بررسی میکنیم:

بیشتر بخوانید:  قانون شماره 6: خودمان، خانواده و گذشته مان را بپذیریم

حرکت نامتعارف دست چپ در برخورد اول:

حرکت دست چپ و به اصطلاح نبض گرفتن آن که نشانه استرس و اضطراب و سردرگمی است و باید سعی کنیم آن را برطرف کنیم.

حرکت یکنواخت پا به عقب و جلو و حرکت ریتمیک ما در برخورد اول:

این نشانه خستگی است و با این که حواسمان نیست مخطبمان ریتم و یکنواختی حرکت ما را میبیند و حرکت رفت و برگشتی ما باعث ایجاد خستگی و در نهایت گوش ندادن به حرف های ماست. برای رفع این مشکل بهترین راه حل تغییر در نحوه نشستن ما است.

زبان بدن-درست نشستن

اگر خودمان را عادت دهیم تا به شیوه ی بالا بنشینیم به مرور زمان مشکل حرکت ریتمیک پای ما برطرف میشود.

زبان قرارگیری دست ها در برخورد اول:

مهم ترین مشکلی که همیشه در کارگاه هایم به آن تاکید دارم نحوه قرار گیری دستان وقتی که در حال صحبت کردن هستیم است. این مشکل زیاد به وجود می آید که وقتی ایستاده ایم ندانیم چگونه دستانمان را قرار دهیم. قرار دادن دستان در جیب میتواند حس ماکیاولیست –قدرت طلب، فریبکار- بودن را به مخاطبمان بدهد اما این بسته به دیگر علائم غیر کلامی ما نیز دارد و این حس را در اولین برخورد به مخاطب دادن اصلا کار درستی نیست.

بیشتر بخوانید:  قانون 90-90 در ارتباطات

بهترین روش قرار گیری دستان در کنار هم یا به روش قلاب شده در هم و یا به صورت هرمی میباشد که نشان دهنده تمرکز و حرف شنوی ما بر روی مخاطبمان است.

کنترل دست ها در زبان بدن

 

 

کنترل دست ها در زبان بدن

 

control-your-arms-and-hands

بهترین روش های قرار گیری دستان را در بالا مشاهده میکنید.

 

زبان بدن دست دادن در برخورد اول:

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید در ملاقات اول در زمینه زبان بدن رعایت کنیم نحوه دست دادن ماست.

اول باید اجازه دهیم تا مخاطب دست خود را به سمت ما دراز کند تا با او دست بدهیم نه اینکه ما دست خود را به سمت او ببریم.

دوم این که میزان فشاری که به دستان میدهیم خیلی مهم است زیرا اگر محکم فشار دهیم نشانه هیجان ما و اگر کم فشار دهیم نشانه کمبود اعتماد به نفس در ما است. بهترین روش دست دادن همان گونه ایست که طرف مقابل با ما دست میدهد به همان فشار و مقدار.

 

زبان بدن ارتباط چشمی در برخورد اول:

ارتباط چشمی –eye contact- هم یکی از موضوعاتیست که اصلا به آن توجه نمیکنیم زیرا فکر میکنیم چندان اهمیت ندارد و مخاطب ما زیاد هم به آن توجه نمی کند.

در صورتی که این طور نیست زیرا ارتباط چشمی نشان دهنده این است که ما از اعتماد به نفس لازم برخوردار هستیم. اگر به اطراف نگاه کنیم و به اصطلاح سعی کنیم نگاه خود را از مخاطب‌مان بدزدیم مخاطب ممکن است احساس کند که ما در حال دروغ گفتن هستیم و یا در بهترین حالت ما اعتماد به نفس لازم را نداریم و این احساس در مخاطب ما میتواند منجر به بی اعتمادی و از دست رفتن موضوع شود.

بیشتر بخوانید:  تکنیک های شخصیت خوانی - پل تایگر

اما میزان ارتباط چشمی و چگونگی آن بسیار مهم است.

ارتباط چشمی

یک مثلث فرضی در درون صورت مخاطب میکشیم بدین شکل که سه راس آن چشمان و لب ها باشد و نقطه تمرکز ما نقطه وسط این مثلث خواهد بود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید...