به لطف عصر اطلاعات، ملاقات‌های رو در رو تنها راه ارتباط سازی و شبکه سازی نیست. سایت‌های شبکه‌سازی آنلاین مانند فیسبوک، لینکدین، توییتر و دیگر بلاگ‌های مختلف آنلاین چهره جدیدی به شبکه‌سازی داده‌اند و آن‌ها می‌توانند ابزارهای بسیار مفیدی در توسعه شبکه تان باشند.

 

شبکه سازی چیست؟

برای پاسخ به این سوال مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ چگونه انجام دهیم؟

سایت‌های شبکه سازی آنلاین در ایجاد ارتباط برای مقاصد کسب و کار بسیار کمک کننده هستند. مشخصات این ارتباطات متفاوت هستند ولی عموما به شرح ذیل کار می‌کنند:

  • یک دوست یا مخاطب از شما دعوت می‌کند به یک سرویس خاص بپیوندید. ممکن است با مشاهده سایت به آن بپیوندید و در آن ثبت نام کنید.
  • یک پروفایل ایجاد می‌کنید که خودتان و علایق‌تان را توصیف می‌کند.
  • در شبکه دوستان یا همکاران‌تان عضو می شوید و سپس از طریق پیام، بلاگ و برقراری ارتباط با دیگر اعضا که با شما سلیقه مشترک دارند شبکه خودتان را گسترش می‌دهید.

با پیوستن به این پلتفرم های شبکه سازی آنلاین  از طریق دعوتنامه‌ای که از یک آشنا، یعنی فردی با علایق مشابه به شما، دریافت کرده‌اید شما به راحتی می‌توانید در مدت چند ثانیه به یک شبکه متشکل از هزاران نفر متصل شوید. یک راه آسان برای یافتن سرنخ‌های کاری است همین است، البته برای شبک سازی باید و وقت و انرژی گذاشت این را فراموش نکنید.

شبکه سازی آنلاین چیست؟

شبکه سازی آنلاین در اصل همان شبکه سازی اما در بستر آنلاین و شبکه های اجتماعی است. اما نباید به خودمان اجازه دهیم که این طور فکر کنیم که قرار است فقط در فضای آنلاین باقی بماند و منجر به آشنایی حضوری در فضای آفلاین نشود. شبکه آنلاین همانند شبکه سازی در فضای آفلاین مزایا، اهداف و قوانین منحصر به فرد خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پیش از ادامه فقط یک نکته را به هیچ وجه فراموش نکنید آن هم این که شبکه سازی آنلاین به هیچ وجه با شبکه سازی رودررو رقابتی ندارد و در اصل مکمل آن است چون که همه ما انسان ها نیاز به برقراری ارتباط رودررو داریم و در اصل شبکه سازی آنلاین همانند بقیه موارد آنلاین (مانند بازاریابی آنلاین) فعالیت ما را بهینه تر و هدفمندتر میکند.

بیشتر بخوانید:  10 مهارت قدرتمند برای شبکه سازی در کسب وکار

شبکه سازی آنلاین چی نیست؟

تعداد connection  های شما در لینکدین، تعداد follower های شما در اینستاگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگر شبکه ارتباطی شما را نشان نمیدهد. هر چه فالور و یا کانکشن بیشتر داشته باشید الزاما شما شبکه ساز آنلاین ماهرتری نیستید. شبکه سازی آنلاین هم همانند شبک سازی رودررو به کیفیت و نوع ارتباط شما با اشخاص ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:  هنر برقراری ارتباط با هرکسی در هرجایی

 

یک نکته:

هیچ وقت قدرت شبکه سازی آنلاین را دست کم نگیرید. در اردیبهشت ماه در سمیناری به اسم DMday شرکت کردیم. این سمینار به صورت تخصصی برای فعالین حوزه دیجیتال برگزار میشود. بهنام کشانی، شریک و همکار من، وقتی دید بسیاری افراد در حال فعالیت توئیتر حول سمینار هستند هشتگ #dmdaynetwork رو پیشنهاد داد تا همه فعالین خود را در آنجا معرفی کنند تا که بیشتر با فعالیت یکدیگر آشنا شویم.

شبکه سازی آنلاین

شبکه سازی آنلاین

این اتفاق باعث شد تا با بسیاری از دوستان و همکاران عزیز امروزمان آشنا شویم و بتوانیم بسیار به هم کمک کنیم.

با شیوع رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزانه افراد، کارفرمایان مکررا از اینترنت به عنوان ابزاری برای رصد کارکنان بالقوه استفاده می‌کنند. به استناد تحقیقات اخیری که توسط شرکت نظارت بر شبکه‌های اجتماعی Reppler انجام شده است گزارش شده است ۹۱ درصد از کارفرمایان در برخی مواقع در فرآیند استخدام از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای رصد کاندیدهای احراز یک پست استفاده می‌کنند. کارجویان بالقوه باید در مورد اطلاعاتی که در فضای آنلاین منتشر می‌کنند هوشیارانه عمل کنند. همین تحقیق نشان داد که ۶۹ درصد از کارفرمایان گزارش کرده‌اند محتوایی در سایت‌های شبکه‌سازی آنلاین یافته‌اند که موجب شده از استخدام آن کاندید مورد نظر منصرف شوند.

نمونه‌های پست‌های تأثیر گذار بر فرآيند استخدام عبارتند از:

  • ارسال تصاویر یا اطلاعات نامناسب
  • ارسال محتوا پیرامون نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر
  • انتشار محتوای نامتعارف و دور از فرهنگ و عرف
  • پست‌های توهین امیز نسبت به همکاران، کارفرمایان یا مشتریان قبلی
  • نشان دادن مهارت‌های ضعیف ارتباطی
  • ارسال کامنت‌های نژادپرستانه
  • دروغ گفتن درباره ویژگی‌ها
  • اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه‌ی کارفرمای پیشین
  • از همه مهمتر: پیدا نکردن شما در سرچ گوگل

شاید مورد آخر بسیار کوچک به نظر برسد اما بسیاری از اشخاص اولین باری که اسم شما را میشنوند آن را سرچ میکنند تا ببینند که به چه نتیجه ای بر میخورند.

شبکه سازی آنلاین

اما من این موضوع را به وضوح لمس کرده ام چرا که وقتی برای آموزش به شرکتی معرفی شده بودم در اول همان طور که در تصویر میبنید به دکتر بیژن وثوقی استاد دانشگاه شریف برخورده بود که این خود باعث اشتباه گرفته شدن من با ایشان شده بود و بسیاری مسائل بعدی را برای من به وجود آورده بود. من هم تلاش بسیاری کردم تا اینکه امروز اگر که نام من را در گوگل سرچ کنند از ۱۰ نتیجه اول تقریبا نیمی از آن ها متعلق به شخص من خواهد بود و همین موضوع باعث ایجاد اعتماد بیشتر و معرفی راهی برای شناخت و ارتباط با من خواهد بود که این خود باعث گسترش شبکه ارتباطی من و در واقع شبکه سازی آنلاین برای من میشود.

 

بیشتر بخوانید:  نطق آسانسوری یا سخنرانی آسانسوری چیست؟ چرا مهم است؟

وقتی نام مان را در یک موتور جستجو مانند گوگل تایپ می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا کارفرمایان بالقوه آرزوها، استعدادها و تجارب کسب و کاری ما را خواهند دید؟ یا به تصاویر نامناسبی از ما در یک مهمانی دست پیدا خواهند کرد؟ انتخاب با خود  ماست!

بیشتر بخوانید:  5 تاکتیک برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) برای همه

 

چه کسی برای شبکه سازی آنلاین مناسب است؟

 

از یک طرف، پاسخ مشخص است: هر کسی که به کامپیوتر و یا حتی یک گوشی هوشمند (smart phone) دسترسی داشته باشد و یک خط اینترنت داشته باشد می‌تواند به تعداد زیادی از سایت‌های شبکه سازی  آنلاین در اینترنت دست پیدا کند.

پاسخ نامشخص‌تر بر پایه شما و اولویت‌های تعاملی و مدیریت زمان شما استوار است. آیا از گذراندن وقت جلوی کامپیوترتان لذت می‌برید؟ برخی انواع شخصیتی تا حد امکان از تعاملات مبتنی بر کامپیوتر اجتناب می‌کنند، در حالی‌که دیگران مانند حشراتی که به سمت چراغ روشن می‌روند پای مانیتورها، تبلت‌ها و گوشی‌های‌شان کشانده می‌شوند. مسئله درست یا غلط بودن آن نیست، صرفا میزان اولویت‌ها است. هر چه علاقه‌تان به جستجوی اینترنتی، گفتگو از طریق ایمیل و کار کردن دیجیتالی بیشتر باشد، شبکه‌سازی آنلاین برای‌تان جذاب‌تر و مناسب‌تر است.

اگر زندگی آنلاین مناسب حال شما نیست ناامید نشوید. به یاد داشته باشید، شبکه سازی مبتنی بر وب یک ابزار است نه هدف. صرف زمان اندکی به صورت آنلاین می‌تواند اهرم تأثیرات بزرگی باشد البته وقتی از آن زمان برای ارتباط مختصر با مخاطبین جدیدی استفاده کنید که دوست دارید شخصا آن‌ها را ملاقات کنید یا پس از یک ملاقات رو در رو وضعیت آن‌ها را پیگیری کنید.

از قبل مشخص کنید مایل هستید چه مقدار زمان را به شبکه‌سازی آنلاین اختصاص دهید، مثلا چند ساعت در روز یا در هفته، و چگونه از این زمان استفاده کنید (منظور این است: بازبینی مباحثات در گروه های آنلاین، به روز نگه داشتن پروفایل‌تان، ارسال پست در بلاگ‌تان، مطالعه کامنت‌ها و پاسخ دان به آن‌ها، مطالعه بلاگ‌های دیگران، توییت کردن و غیره).

بیشتر بخوانید:  دورکاری و شبکه سازی - دو موضوع متناقض؟؟

بهترین پلتفرم شبکه سازی آنلاین مناسب شما چیست؟

آن پلتفرمی را انتخاب کنید که مخاطبین هدف‌تان حضور بیشتری در آن دارند. در زمان نگارش این مقاله اینستاگرام، لینکدین و توییتر بهترین مکان‌ها برای شبکه‌سازی آنلاین است.

اگر که کسب و کار شما B2B است پیشنهاد من به شما برای شبکه سازی لینکدین است. با اینکه من معتقد هستم بسیاری از افرادی که در لینکدین حضور دارند نحوه استفاده درست از آن را به درستی نمیدانند اما هنوز لینکدین یکی از بهترین گزینه ها برای شبک سازی آنلان در حوزه های تخصصی میباشد.

فرقی نمی‌کند در چند سایت فعال باشید، در مورد انگیزه‌ها و اهداف‌تان با خودتان، و با دیگران، رو راست باشید. مثبت، آگاه و ارزش محور بمانید.

تفاوت بین تعاملاتی را که شما و اعضای جامعه آنلاین‌تان را به سوی ایجاد روابط بهره‌ور سوق می‌دهند و آن دسته از تعاملاتی که زمان و انرژی شما را می‌بلعند بدانید. به عنوان مثال، اگر یک نفر پرسشی از شما پرسید که می‌توانید به آن پاسخ دهید فرصتی است تا مفید واقع شوید و دانش‌تان را نمایش دهید. هرچند باید مراقب باشید اظهار نظرتان به یک عقیده تبدیل نشود چرا که به راحتی تأثیری پیش بینی نشده ایجاد می‌کند  به سرعت همه گیر می‌شود و ممکن است ظرف مدت چند ثانیه از صحبت‌تان پشیمان شوید. زمانی که چیزی وارد فضای چرخه سایبری شود خارج کردن آن ممکن نیست و مخاطبین صحبت‌های غیرعامدانه‌تان به شدت افزایش خواهند یافت.

درست مانند هر شبکه سازی کسب و کاری دیگر، هدف شما ایجاد سرمایه اجتماعی است. در این‌جا یک پرسش مطرح می‌شود که باید در دنیای آنلاین با آن مواجه شوید: آیا زمان، انرژی که برای دیگر افراد درون شبکه آنلاین تان قائل میشوید دوطرفه و سرمایه گذاری پر سود است؟  این تنها خود شما هستید که می‌توانید معنادار بودن یا نبودن آن را تعریف کنید، و می‌توانید به بهره‌ور بودن سرمایه‌گذاری‌تان پی ببرید.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی انسانی-نبایدها و اشتباهات

دیگر راه‌های ارتباط آنلاین

بلاگ نویسی و انتشار خبرنامه آنلاین می‌تواند مکمل شبکه سازی آنلاین تان باشد. هرچند ممکن است هر دو مورد کارهایی زمان‌بر باشند چرا که باید، هم از نظر محتوا و هم در ذهن مخاطب، به صورت منظم به روز رسانی شوند. بنابراین اگر تصمیم گرفتید یک یا هر دو ابزار ارتباطی ذکر شده را استفاده کنید آگاهانه و با دقت به پیش بروید.

یک بلاگ مکانی را برای مخاطبین‌تان فراهم می‌کند تا شما را بهتر بشناسند ولی تنها به این شرط می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید که مخاطب هدف‌تان برای مطالعه محتوای‌تان وقت بگذارد. بهترین بلاگ‌ها با در خاطر نگه داشتن مسائل و صحبت های گذشته خوانندگان در زمان نگارش محتوا کارشان را انجام می‌دهند و نیازهای خاص مخاطب را در آن نوشتارها برطرف می‌کنند. به عنوان مثال، تنها در صورتی در مورد افکارتان در حوزه اقدامات سیاست خارجی مطلب بنویسید که به گونه‌ای در حوزه مسائل خارجی مشغول باشید و بتوانید به صورت موثقی برای مخاطبین علاقمندتان مطلب بنویسید. بلاگ نویسی درباره ناهار امروزتان تنها در صورتی برای مردم جذاب است که شما یک نقاد رستورانی باشید یا این‌که حداقل برای گروهی از عاشقان خوراکی‌ها مطلب بنویسید.

کتاب‌ها و وب‌سایت‌های بسیار زیادی در حوزه وبلاگ نویسی وجود دارد بنابراین پیش از آن‌که وارد این عرصه شوید به کسب دانش بپردازید. ولی از این هشدار نیز استفاده کنید: یک بلاگ را می‌توان به راحتی راه‌اندازی کرد و در دام عمل انجام شده افتاد و به فعالیتی ورود کرد که یک فعالیت حاشیه‌ای برای‌تان محسوب می‌شود نه یک استراتژی اصلی برای شبکه سازی آنلاین تان.

بخش اعظم چیزهایی که درباره بلاگ نویسی گفته شد در مورد خبرنامه‌های آنلاین نیز صدق می‌کند: مخاطب‌تان را بشناسید و بدانید چه می‌خواهد. برای خوانندگان‌تان مطلب بنویسید نه برای خودتان. دلیل انتشار آن محتوا را نیز بشناسید. آیا امیدوار هستید با انتشار این مطلب محصولات یا خدمات‌تان را بفروشید؟ برند خودتان را بسازید؟ مردم را ترغیب کنید دوباره به وب سایت شما سر بزنند؟ به خوانندگان نسبت به آخرین پیشرفت‌های شرکت‌تان آگاهی دهید؟ یا می‌خواهید یک خلاء اطلاعاتی را پر کنید؟ خبرنامه‌های آنلاین می‌توانند به برقراری ارتباط شما با مخاطبین هدف تان کمک کنند و وقتی تمام این‌ها به خوبی پیاده سازی و اجرا شوند می‌توانند حمایت و علاقمندی مخاطبین را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی در مدیریت، شبکه سازی و ارتباط موثر در کسب و کار

شبکه سازی چیزی است که در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ام به من کمک کرده است. شبکه سازی آنلاین یک راه عالی برای به دست آوردن اطلاعات و ارتباطات است که در غیر این صورت بر شما پوشیده می‌ماند. بسیاری از افراد هستند که بهترین فرصت‌ها و موقعیت‌ها را برای افراد حاضر در شبکه‌شان نگه می‌دارند زیرا آن‌ها آماده فعالیت هستند. خواه ارتباط رو در رو باشد یا مجازی، باید در معرض دید و دسترس افرادی باشید که به توانایی‌ها و استعدادهای شما نیاز دارند تا بتوانند شما را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:  شبکه سازی موفق-نکاتی مهم

۲۲ نکته و اشتباه در شبکه سازی آنلاین:

۱٫ از محدوده خودتان شروع کنید

ممکن است این نکته آن هم زمانی که از یک ابزار جهانی مانند اینترنت استفاده می‌کنید در بسیاری از موارد بنظر کمی غیرمنطقی باشد، چون از لحاظ جغرافیایی شما به هر نقطه‌ای فراتر از خودتان دسترسی دارید. با این حال، وقتی شبکه سازی آنلاین را شروع می‌کنید، اول برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین افراد موجود در اطرافتان یک مزیت محسوب می‌شود: افراد محلی که احتمال مکالمه رودررو با آنها برایتان بیشتر است راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند. ایجاد یک شبکه جامع محلی به ایجاد ارتباطات با کیفیت‌تر در آینده کمک خواهد کرد.

۲٫ وقتی در رویداد و یا برنامه ای شرکت میکنید در مورد آن پست بگذارید

این کار شما را در مقابل مخاطبین مختلفی قرار می‌دهد و در عین حال شما را به مخاطبین حاضر در آن رویداد نیز معرفی می‌کند. زمانی که دیگران پست شما را درباره آن رویداد در شبکه‌های اجتماعی ببینند، سپس می‌توانند دیگر پست‌ها را پیرامون خود واقعی‌تان و کاری که انجام می‌دهید نیز ببینند. همچنین راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با افراد روشنفکر در یک رویداد زنده است. گشاده‌رو باشید و خودتان را به همه معرفی کنید، چرا که نمی‌دانید چه زمانی به یک فرصت تغییر دهنده زندگی‌تان قدم خواهید گذاشت. زمانی‌که به صورت زنده با افراد ارتباط برقرار کردید، به یاد داشته باشید که آن فرد را دنبال کنید. ممکن است به بیش از یک پیگیری نیاز داشته باشد ولی این تلاش ارزش یک دوستی پایدار را دارد.

 

۳٫ در پلتفرم های شبکه سازی آنلاین با افراد ارتباط برقرار کنید

همه به یک شبکه با گردش خوب نیاز دارند و شما می‌توانید به واسطه شبکه سازی درون یا بیرون از صنعت‌تان به این امر دست پیدا کنید. دلیل این امر این است که نمی‌دانید شخص مورد نظرتان چه کسانی را می شناسد و یا شما یا خدمت ارائه شده توسط شما را می‌تواند به چه کسانی ارجاع دهد. شبکه سازی یک تجربه یادگیری عالی است زیرا هر مهارتی که یاد می‌گیرید یک ابزار دیگر در جعبه ابزار شما به حساب می‌آید و داشتن افرادی که می‌توانند شما را در مواقع نیاز به دیگران توصیه کنند عالی است.

 

۴٫ بلاگ نویسی کنید

فرصت بلاگ نویسی مهمان یا راه اندازی بلاگ خودتان یک روش فوق‌العاده برای اشتراک گذاری تخصص‌تان است. هر شخصی در یک زمینه متخصص است. تنها تفاوت این است که برخی افراد با ارائه تخصص‌شان به جهان هیچ مشکلی ندارند. بلاگ‌هایی را پیدا کنید که با ارزش‌های شما همسو باشند و تخصص‌تان را به اشتراک بگذارید. زمانی که با مفهوم بلاگ نویسی آشنا شدید، می‌توانید بلاگ خودتان را راه‌اندازی کنید و همان‌طور که این فرصت برای خودتان فراهم شده بود چنین فرصتی را برای دیگران فراهم کنید تا مطالب‌شان را در پلتفرم شما به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید:  برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ چیست؟

۵٫ درباره علاقمندی‌های‌تان لایو بگذارید یا ویدیو یوتیوب درست کنید

پخش زنده و محتوای ویدیویی موجب بهبود فضای کسب و کار می‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید تخصص‌تان را به اشتراک بگذارید ولی یک نویسنده نیستید، می‌توانید به یک ولاگر (Vlogger) تبدیل شوید. بسیاری از افراد مشاهده ویدیو را به مطالعه یک پست ترجیح می‌دهند، به همین دلیل است که این پلتفرم‌ها برای بسیاری افراد نتیجه بخش است. به این ترتیب مردم به خود واقعی شما پی می‌برند و پیش از آن‌که شما را ملاقات کنند با شما ارتباط برقرار می‌کنند. این کار موجب تسهیل شبکه سازی می‌شود زیرا آن ارتباط برقرار شده است. بسیاری از افراد از ویدیو به عنوان معرفی نامه خودشان رد ایمیل‌های شبکه‌سازی استفاده می‌کنند. این کار را امتحان کنید و شاهد تغییر بازی‌تان باشید.

 

۶٫ یک پروفایل لینکدین ایجاد کنید تا با استخدام کنندگان یا سرمایه‌گذاران حوزه فعالیت‌تان آشنا شوید

داشتن یک پروفایل لینکدین یک راه عالی برای نشان دادن مهارت‌های‌تان در صنعت‌تان است. اطمینان حاصل کنید مهارت‌هایی را که مخاطبین‌تان در جستجوی آن‌ها هستند برجسته کنید، نه چیزهایی را که فکر می‌کنید مهم هستند. آن‌ها را به گونه ای چارچوب بندی کنید که هم برای خوانندگان و هم برای کسانی که نگاه اجمالی به پروفایل‌تان می‌اندازند مفید باشند. حتما در Pulse blog لینکدین نیز پست ارسال کنید و به اشتراک گذاری محتوا در گروه‌ها بپردازید. مردم به دنبال اطلاعاتی در حوزه صنعت‌تان هستند، پس چرا این فرصت را در اختیارشان قرار ندهید؟ سپس، اطمینان حاصل کنید که محتوای‌تان با خوانندگان تان مرتبط است و اطلاعات تماس‌تان را به گونه‌ای در آن بگنجانید تا بتوانند پس از مطالعه مطلب با شما تماس بگیرند.

 

۷٫ شخصیت اصلی فرد مقابل‌تان را بیابید

شبکه‌سازهای فوق‌العاده همیشه این مورد را می‌دانند که کوتاهترین مسیر برای رسیدن به فرد درست و مناسب یک خط مستقیم نیست. متأسفانه، وسوسه آنلاین ما این است که فرآیند شبکه‌سازی را کوتاه کنیم و مستقیما از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل با فرد مورد نظرمان ارتباط برقرار کنیم.

برای رهبران سطح بالا و اینفلوئنسرها، ابتدا باید به دربان درب ورودی دفتر آن‌ها مراجعه کنید. به سرپرست بخش (به جای C-Suite)، دستیاران اجرایی (به جای سرپرست‌ها) یا حتی دستیاران معمولی (به جای کسانی که عنوان پر زرق و برقی دارند) فکر کنید.

برای این منظور از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. یکی از بهترین مزیت های پلتفرم های شبکه سازی آنلاین همین است که به شما شناخت هرچه بهتر از طرف مقابلتان، علایق و ارتباطات اش میدهد. از این مهم بهره بگیرید.

 

۸٫ابتدا با بخشیدن ارزش زائی کنید.

تونی رابینز می‌گوید: «اگر می‌توانید راهی را برای ارزش زائی برای تعدادی از افراد پیدا کنید، پس فرصتی در اختیار دارید تا دستاوردهای اقتصادی فراوانی در زندگی‌تان به دست آورید». قانون طلایی کسب و کار و شبکه سازی همین است.

راز شبکه سازی آنلاین این است که قبل از طرح سؤال، ارزش زائی کنید.

اشتراک گذاری اجتماعی، ارسال آنلاین کامنت و تعریف و تمجیدهای متفکرانه از طریق ایمیل از جمله راه‌های کوچک ارزش‌زائی است. در مورد راه‌های بزرگتر می‌توان به حمایت از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی، قرار دادن دیدگاه‌های ان ها در زمره مطالب منتشر شده‌تان و (مادر تمام ارزش‌های افزوده) استخدام اشاره کرد.

 

۹٫منتظر زمان مناسب باشید

جان لوی توصیه می‌کند قبل از ساعت ۸ صبح با مدیران اجرایی تماس بگیرید، «زیرا احتمالا در دفترشان هستند ولی دستیاران‌شان حضور ندارند».

در شبکه سازی آنلاین این ایده ممکن نیست. در عوض، بهترین زمان برای نزدیک شدن به فرد زمانی است که به شدت به فرد مورد نظرتان نیاز داشته باشید.

نیتان چان مجله Foundr Magazine را در مدت سه سال از طریق مصاحبه با اشخاصی مانند ریچارد برانسون و آریانا هافینگتون به یک شرکت رسانه دیجیتال چندگانه بسیار بزرگ تبدیل کرد. راز او چه بود؟ وارد شدن به صفحه «به زودی…» در آمازون.

هر زمان شخصی قصد انتشار یک کتاب جدید یا محصول جدید را داشته باشد، در آن زمان است که به ارتباطات‌شان بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند.

 

۱۰٫ موضوع را شخصی کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات حرفه‌ای‌ها این است که بدون بافتار اجتماعی و روند ارتباطی به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. یک دفعه ظاهر شدن ممکن است موجب بروز پاسخ منفی ناگهانی شود. در عوض، بافتار فردی پیدا و پیاده کنید که اطمینان را افزایش دهد و شما را به مرکز صحیح توجه برساند.

اول اینکه به هیچ وجه از تحصیلات، سوابق کاری و علاقمندی‌های اجتماعی و ویژگی های مشترک غافل نشوید. و دوم اینکه از افراد مشترک برای ارتباط با اشخاص مورد نظرتان کمک بگیرید.

اگه ایمیل و یا متنی میفرستید آن را حتما خطاب به شخص مورد نظر بفرستید و موارد را برای او شخصی سازی کنید.

به جای اینکه بگوید: «این کار بهتر است که انجام شود» بنویسید «بهتر است که این کار را شما انجام دهید.»

 

۱۱٫ کوتاه حرف بزنید.

در ارتباطات فردی، مکالمه پادشاه است. در فضای دیجیتال، چیزهای مهمتری از پیام‌های طولانی وجود دارند.

شکسپیر می‌گوید: “اختصار روح شوخ طبعی است”. او در این زمینه درست گفته است.

کلمات کوتاه. جملات کوتاه. پاراگراف‌های کوتاه. اگر نمی‌توانید در کمتر از ۵ خط حرف‌تان را بزنید، پس زیاده‌روی می‌کنید. رویکردتان (و پیگیری‌های‌تان) را طوری بسازید که خواندن، درک و پاسخ مثبت دادن به آن ساده باشد.

 

۱۲٫ وقتی درخواستی دارید آن را صراحتا بیان کنید.

پیچیدگی و گمراهی قاتل شبکه سازی آنلاین است.

حتی اگر تمام رازهای پیشین را به کار بگیرید، ولی پیام‌تان را این‌گونه به پایان برسانید: “اگر به صحبت کردن در این زمینه علاقه داشتید به من خبر دهید” یا “من چطور مي‌توانم به شما کمک کنم؟” به این معنی است که: “من برای فکر کردن به نحوه کمک کردن به شما یا کاری که شما می‌توانید برای من انجام دهید زمان کافی صرف نکرده‌ام “.

در عوض، اقدام کوچک بعدی را درخواست کنید که این مخاطب جدید می‌تواند از پس آن بربیاید.

 

۱۳٫ شبکه مورد نظرتان را انتخاب کنید

هر پیشنهاد عضویت در یک سرویس شبکه سازی اجتماعی را نپذیرید. برخی بر همسریابی متمرکز هستند در حالیکه برخی دیگر علایق حرفه‌ای دارند. بسیاری از آن‌ها نیز به تلفیق کسب و کار و سرگرمی می‌پردازند. ممکن است یک لحظه از شباهت و سازگاری علایقتان با یک دوست جدید متعجب شوید؛ و سپس متوجه شوید او در شرکت رؤیایی شما مشغول به کار است. ولی احتمالا دوست ندارید وقت‌تان را صرف به دست آوردن ۲۰ مخاطب دوستدار موسیقی کنید در حالی‌که ۵۰ مدیر فروش در فهرست مخاطبین‌تان هستند که هیچ علاقه‌ای به گروه‌های موسیقی ندارند. پس در شبکه سازی آنلاین شبکه ارتباطی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

۱۴٫ قوانین و فرهنگ پلتفرم مقصد  را درک و رعایت کنید:

سایت های شبکه سازی آنلاین هرکدام قوانین و فرهنگی برای استفاده دارند. به طور مثال اگر که شما در اینستاگرام هفته ای یک پست یا استوری بگذارید یک فرد کم کار به حساب می آیید اما همین عدد برای لینکدین بسیار مناسب است.

اگر که در اینستاگرام یک شعر عاشقانه یا عکس و فیلم هایی از ورزش کردنتان قرار دهید آنقدر تاثیر برای برندشخصی شما ندارد که در لینکدین این کار را انجام دهید.

شبکه سازی آنلاین

شبکه سازی آنلاین

 

۱۵٫ پروفایل‌تان را پاکسازی کنید

حتی آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که تفریح را به کار ترجیح می‌دهند نیز می‌توانند به ارتباطات کاری منجر شوند. اطمینان حاصل کنید که در پروفایل‌تان چیزهایی وجود نداشته باشد که نمی‌خواهید رئیس آینده‌تان ببیند. اگر از یک سایت با مقاصد حرفه‌ای استفاده می‌کنید رعایت این امر مهم است. ممکن است کارفرمایان بالقوه پروفایل آنلاین‌تان را جذاب بیابند و بر اساس آن در موردتان تصمیم گیری کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید و بر اساس آن‌چه می خواهید کارفرمای بالقوه‌تان ببیند به پاکسازی پروفایل‌تان بپردازید.

 

۱۶٫ زورگو نباشید

 بسیای از اعضای گروه‌های شبکه سازی اجتماعی تجارب بدی در مورد افراد زورگو داشته‌اند. نسبت به شبکه‌های افراد حساس باشید. برای پیوستن یک فرد به شبکه‌تان، بیش از اندازه پرخاشگر نباشید. شخصی که بسیار اصرار کند موجب آزار دیگران می‌شود و واقعا به شهرت خود نیز آسیب می‌زند.

 

۱۷٫کاری را که مي‌گویید انجام می‌دهید حتما انجام دهید

برای این‌که شهرت‌تان را حفظ کنید، وقتی پیشنهاد می‌کنید یک جلسه معارفه را هماهنگ کنید یا شماره تلفن شخصی را بیابید، به وعده‌های‌تان پایبند بمانید. گاسمن می‌گوید: “شما باید کارتان را به خوبی و طبق وعده انجام دهید”. اگر نسبت به دریافت کمک یک نفر ابراز علاقمندی کردید، حتما پیگیر کمک او باشید.

 

۱۸٫ آماده معارفه رو در رو باشید

تنها به این دلیل که شبکه‌تان به صورت آنلاین توسعه یافته است به این معنی نیست که روابط‌تان باید در همان سطح بماند. سایت‌های شبکه‌سازی آنلاین غالبا از طریق جلسات انفرادی یا رویدادهای گروهی به پیوند آفلاین افراد می‌انجامند. به یاد داشته باشید: یک رویداد رو در رو مستلزم پاسخگویی به موقع‌تان به ایمیل دریافتی‌تان است. هدف‌تان از شرکت در یک جلسه رو در رو را مشخص کنید. پیش از جلسه یک معرفی مختصر از خودتان برای رویدادهای گروهی آماده کنید. به این ترتیب، افراد دچار اشتباه نمی‌شوند و فرصت ایجاد یک تأثیر خوب را از دست نمی دهند.

 

۱۹٫ با کمک کردن به دیگران به خودتان کمک کنید.

شبکه سازی یک رابطه دو طرفه است، پس به گونه‌ای با دیگران رفتار کنید که می خواهید با خودتان رفتار کنند. اگر قادر باشید به دیگران کمک کنید، احتمالا شما را بیشتر به یاد خواهند داشت و لطف‌تان را جبران می‌کنند.

 

۲۰٫ چرا این شخص؟

وقتی به شخصی می‌رسید که هنوز نمی‌شناسیدش، باید یک دلیل روشن داشته باشید که چرا می‌خواهید این فرد خاص را ببینید. افراد زیادی دانشگاه یا محل کار سابق مشترکی دارند اما این مورد فراتر از نقاط اشتراک شماست. باید به طرف مقابلتان دلیلی ارائه دهید که دقیقا چرا به طور خاص او را برای مکالمه انتخاب کردید و در اینصورت احتمال اینکه وقت بیشتری را صرف مکالمه با شما کند بیشتر خواهد بود. مثلا، شاید شما قصد تغییر شغل از یک شرکت بزرگ و راه اندازی یک استارت آپ را دارید و فردی که با او مواجه شدید مسیر شغلی مشابهی را دنبال می‌کند، در محله شما زندگی می‌کند و اطلاعات مفیدی در زمینه تجربه کاربران دارد، همین نکات را به مخاطب آینده خود بگویید تا بتواند دلیل شما برای شروع مکالمه را درک کند. در اینصورت احتمال اینکه به شما کمک کند بیشتر خواهد بود.

 

۲۱٫دقیقا به دنبال چه هستید؟

بهتر است قبل از هر ملاقاتی بخصوص با یک فرد جدید، جواب مناسبی برای سوالاتی از این قبیل آماده داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند به طور واضحی درخواست خود را بیان کرده و برای مخاطبتان مشخص می‌کند که چرا قصد برقراری ارتباط با او را دارید و البته اینکه او چطور می‌تواند به شما کمک کند. گاها جلسات صرف قهوه یا درخواست شبکه سازی، می‌تواند به اندازه مطرح شدن «من می‌خواهم شما را ملاقات کنم» یا «من نیاز به اطلاعات شما دارم» مبهم باشد. در نتیجه بهتر است از ابتدا بطور مشخص بگویید می‌خواهید درمورد چه چیزی یاد بگیرید یا بحث کنید یا هر چیزی که با استفاده از این ارتباط به آن برسید.

 

۲۲٫ درخواست ملاقات کنید

صرفا فالو کردن افراد در لینکدین و اینستاگرام نمی‌تواند ارتباط ارزشمندی ایجاد کند. اگر فردی هست که می‌خواهید از او نکات جدیدی یاد بگیرید، به کمکش احتیاج دارید یا چیزی دارد که شما نیاز دارید، باید با فرد مورد نظر صحبت کنید، البته ترجیحا رو در رو (یا از طریق چت تصویری). اخیرا دوستی از من خواست توصیه‌ای در زمینه شبکه سازی به او بگویم، از جمله اینکه چطور از یک آدرس ایمیل می‌توان راه تماس حرفه‌ای جدیدی ایجاد کرد. من نکات بالا را به او گفتم و بحث ما با ارسال یک درخواست برای صرف قهوه به پایان رسید. او در مورد ارسال پیام کمی دستپاچه بود، به او گفتم: «بدترین چیزی که قرار است اتفاق بیافتد نه گفتن اوست.» او خندید و موافقت کرد. نکته نهایی اینکه: شاید تعجب کنید از اینکه اغلب اوقات مردم درخواست ملاقات شما را قبول می‌کنند، فقط کافیست از آنها بخواهید.

 

در آخر چند راهنمایی مختصر برای موفقیت بیشتر در شبکه سازی آنلاین:

  • تا جای ممکن از آدرس ایمیل کاری آنها استفاده کنید، ایمیل شخصی گزینه بعدی است و فقط درصورت لزوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • در پیامتان از لحن رسمی دوستانه استفاده کنید، اما موضوع صحبت کاری باشد.
  • و بالاخره اینکه پیگیری کنید! اگر اولین بار پاسخی دریافت نکردید، قبل از تسلیم شدن، حداقل دو پیام دیگر هم بفرستید (افراد درگیرند، ممکن است میان مشغله کاری ایمیل‌تان دیده نشود). حتی با این حال باز هم ممکن است چند ماه بعد ناگهان پاسخی دریافت کنید.

 

 

تمامی نکاتی که در بالا ذکر کردم در شبکه سازی سنتی نیز کاربرد دارند اما در اینجا به صورت تخصصی در شبکه سازی آنلاین آن ها را بررسی کردیم.

تمامی مطالب و نکات از تجربیات شخصی من در این حوزه، افرادی که در زمینه شبکه سازی آنلاین آن ها را توانمند میدانم و همین طور مطالعات من از منابع زیر است.

www.success.com – ۵ Tips for Successful Online Networking

www.businessinsider.com – ۷ secrets to mastering online networking

www.forbes.com – Five Tips For More Effective Online Networking

www.entrepreneur.com – How to Make Online Networking Work for You

www.lyon.edu – ONLINE NETWORKING

1 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید...